Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Zaptec ASA

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er Zaptec ASA

    Zaptec er en ung norsk teknologivirksomhed der laver nogle af de bedste smarte opladningsløsninger til elbiler.
    Man er markedsførende i Norge indenfor ladebokse til boligforeninger og virksomheder, og i 2021 introducerede man en ladeboks til privat brug.
    Casen er bygget op på om man kan øge eksporten samtidig med man holder en acceptabel margin og på et tidspunkt har skala til abonnementsforretning.
    177 ansatte.
    Kommer med Q3 rapport på onsdag 15. november 2023 og jeg tror der vil komme et stort udsving, i takt med at man enten bekræfter bekymringerne i markedet, eller afviser dem.

    Nøgletal
    Kurs: 18,45
    Market Cap: 1.611B
    P/E: 0,00
    Forward P/E: 6,83
    P/S: 1,46
    P/B: 2,28
    Enterprise value: 1.379B
    Profit margin: -1,48%
    Operating margin : 4,56%
    ROE: -3,12%
    ROA: -1,01%
    Indtjeningsvækst kvartal: 6.812,60%
    Omsætningsvækst kvartal: 134,50%
    Udbytte: 0,00%
    *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret

    Hvad taler for ?
    Zaptec Go der er privatladeren er i test kåret som den bedste lader op til 22 kW. Der er gjort meget ud af design, sikkerhed og features i forhold smart ladning
    Firstmovers har muligheden for at blive standard
    Eksplosiv vækst i det underliggende elbils marked
    Eksporten stiger hvor de største markeder er Sverige, Danmark, Schweiz, Tyskland
    Energiselskabet E.ON har indgået en rammeaftale for salg af selskabets produkter i 18 europæiske lande
    Zaptec Pro har fase balancering - patent pending i EU og USA og i Kina og Japan.
    I gang med massiv skalering flere steder i Europa som på kort sigt naturligvis vil skade margins, men på længere sigt skabe en større indtjening
    For at mindre risiko ved produktionsopskallering, har man indgået aftale med Sanmina der er en international aktør med fabrikker i hele verden.
    Har investeret i softwareselskabet Switch som udvikler Plug&Charge-teknologien og V2G
    Laver hele tiden nye partneraftaler, og har stort fokus inden for sammenkobling af ladestandere med automatisk betaling. Løsningen hedder Zaptec Park.
    Zaptec Pro og Zaptec Go er nu godkendt med UK regler, hvilket udgør endnu et adresserbart marked
    Jeg tror på harmonisering af ladestik
    Q2 2023 viste omsætningsvækst på +134%, ordreindtage på +104% og en ordrebacklog på +356% y/y
    Problemer med ladere fra konkurrenten Easee har udgjort en mulighed, da det vil tage tid for dem at opbygge markedstillid igen.
    Man forventer selv bedring i margins i de kommende kvartaler.
    Flere lande overvejer at subsidiere elbilopladere for at få flere offentlige ladestandere
    Få el lavere elregning ved at oplade, når elektriciteten er billig med Økotilstand (Zaptec Go+- abonnement).

    Hvad taler imod ?
    Set udefra så virker det som en relativ simpel device, hvor der kan komme mange konkurrenter, men tror at lovgivning gør at der er mere til det end som så
    Man er tidligt i eksportfasen på andre markeder end de primære, og har ikke en organisation der er gearet til massiv udrulning, det er man ved at ændre nu
    EV sektoren er drevet af politik
    Afhængig af komponenter man henter i Kina
    På vej ind i en recession må man forvente at det får en indflydelse på hvor hurtigt vognparken skifter
    Trådløs opladning via induktion kan få stor indflydelse på det private marked
    Stor konkurrence og der kommer hele tiden alternative udbydere til
    Udfordrende at opskalere voldsomt på vej ind i recession, men hvis man ikke opnår skala er casen ikke interessant
    Flere analytikere rejser flag om at markedet har indregnet for stor vækst i sektoren.
    Zaptec PRO segment virker svagere end forventet.
    Faldende margins.
    Cyklisk.
    Er faldet 53% de seneste 6 måneder.

    Holdning
    Jeg syntes det er en spændende case, hvor man har markedets nok bedste produkt, men det er stadig ikke lykkedes mig at få den gode mavefornemmelse.
    På en eller anden måde virker det man tilbyder for simpelt, til at der kan ligge de gode margins.
    Ingen position

    1 Reply Last reply
    4

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger