Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas: Fornuftigt prissat hvis ambitionerne kan indfries

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Vestas aflægger sit kvartalsregnskab på onsdag den 8/11. Her er nedslagspunkter og et PERspektiv på prisfastsættelsen

    Det har udviklet sig som vinden blæser økonomisk for Vestas og investorerne de seneste år, som det fremgår af nedenstående kursgraf over de seneste 3 år

    Samlet set er der tale om et kursfald på 25 %. Det er skidt, men er dog meget bedre end eksempelvis for Ørsted, som har oplevet et kurskollaps

    Når det kommer til indtjeningsudsigterne, er det stadig et "vent og se" og som en dåse, som løbende er blevet sparket længere ned ad vejen

    2025 forventningerne og ambitionerne om en EBIT margin på 10 % fra Vestas' side er der dog ikke blevet ændret ved; endnu da og det sker formentlig ikke de kommende 1-2 kvartaler, hvis overhovedet

    De seneste priser på annoncerede møller peger i retning af at Vestas har formået at få gennemført prisstigninger og samtidig er der udvalgte inputfaktorer, som har givet sig en del; herunder bl.a. transport. Den kombination er en god cocktail

    En ting er her og nu. Noget andet er hvad konkurrenterne gør; hvordan det går hos dem og hvad kunderne tænker om det som sker?

    Nordex tal for Q3 med hensyn til pris/MW på 0.79 for nye ordrer er alt for lavt

    Siemens Energy er et helt kapitel for sig med deres udfordringer. Det er en mere eller mindre offentlig hemmelighed, at de har kvalitets- og økonomiproblemer. Det er en meget skidt cocktail, som gør, at der ikke er noget kvik-fix for deres udfordringer, og at det er mindre sandsynligt, at der kan komme en finansiel og økonomisk ridder, som kan redde dem. Tænk blot på, at vindenergi er en kapitaltung industri med 20-30 års investeringshorisont.

    GE Wind er mest Nordamerika, og det er måske bl.a. her udfordringer med profitabiliteten er mest tydelige jævnfør Ørsted og mange andre ting de seneste uger

    Kinesiske vindmøller er en helt anden diskussion om geopolitik og statsstøtte

    Kommer ketchuppen ud af flasken i 2025?

    Hvis Vestas kan levere på sine 2025 målsætninger, er der upside til konsensusestimater på aktuelt 8,44 % EBIT margin (Vestas: 10 %). Spørgsmålet er om Vestas kan det ud fra det nuværende niveau omkring +/- 0-punktet? For taler at konkurrenterne er meget mere udfordrede end Vestas, som heller ikke selv kan siges at have det specielt let, dog. Imod taler, at det kniber for vindkunderne at få gennemført projekter og få økonomi i dem: Lex Ørsted. Hvis ketchupeffekten kommer, kan der være en fornuftig fremtid for aktien. Hvis ikke, er den dårlige konstatering, at aktien ikke prismæssigt er nogen gavebod omkring P/E 19x for 2025.

    Figur 1: Kursudvikling, 3 år, Vestas

    Kilde: Nordnet

    116545_image003_13_.png

    1 Reply Last reply
    5
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: Indtjeningsforventninger for 2023-2025 udtrykt i EUR

      Kilde: Marketscreener.com

      116547_image001_45_.png

      1 Reply Last reply
      5

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger