Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

USA rentefald svækker USD

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    De amerikanske rente faldt mandag og trak USD med ned. Spørgsmålet er om de seneste uger rentestigning er drevet af mere end blot og først og fremmest inflation?

    Mandag faldt de amerikanske statsrenter
    En overgang var faldet i markedsrenterne (10 årige) på næsten 20 basispoints
    Det er ikke kun meget, men rigtig meget
    De seneste uger har renterne været på himmelfart
    En kort overgang var 10 årige renter over 5 %
    Investorerne fokuserer ekstremt meget på inflationen og risikoen for at Federal Reserve hæver renterne yderligere
    Det er formentlig kun en mindre og reelt lille del af forklaringen på de stigende renter, som formentlig har mange fædre

    De seneste ugers yderligere aktieudsalg har gjort investorerne nervøse for alle risikofyldte aktiver; ikke kun aktier, men også obligationer
    Der kan have været en form for mini-kapitulation i obligation efter fortsatte kursfald og deraf følgende stigende renter. Investorerne har forsøgt sig endnu en gang med markedsrisiko, men brændt fingrene
    Mon ikke kinesernes fortsatte udsalg af USA statsobligationer har været en medvirkende årsag til fortsatte rentestigninger?
    Fornemmelsen for at Federal Reserve vil 1)hæve 1 gang mere; 2)holde renterne højere i en længere periode, kan have haft en yderligere effekt på i forvejen meget nervøse investorer

    Global usikkerhed tilsiger rentetop

    Om markedsrenterne definitivt har ramt toppen er svært at sige. Derimod er det efter min mening, og formentlig lidt imod den generelle opfattelse, klart, at der er mange flere årsager bag ved de seneste uge rentestigning end blot inflationen. Global nervøsitet og stigende renter ud fra et i forvejen højt niveau, er et umage par. Stigende oliepriser er i den henseende ikke en meget forklarende faktor, men mindre investorerne forventer et dramatisk olieprishop, som i dag, alt i alt er mindre realistisk

    Figur: USA rentekurve

    Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/

    116313_image001_36_.png

    1 Reply Last reply
    4
    • K Offline
      K Offline
      Klarussen
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Har vi nået rentetoppen Per?

      1 Reply Last reply
      2
      • doodhaD Offline
        doodhaD Offline
        doodha
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Interessant tanke - den tanke har jeg nemlig også tænkt 🙂

        At det muligvis er Kina som (også) sælger ud af amerikanske statsobligationer - og derved medvirker til at renten er steget så meget og hurtigt de seneste par måneder.

        Før eller siden slutter dette udsalg - når de har nedbragt deres eksponering til det ønskede niveau.

        • det var sådan set også et svar til Klarussen: Når udsalget stopper, er toppen nået.

        Og for en god ordens skyld: Det er gæt og antagelser.

        1 Reply Last reply
        4
        • doodhaD Offline
          doodhaD Offline
          doodha
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          ... men måske ER udsalget stoppet - den slags er lettest at se i tilbageblik 🙂

          1 Reply Last reply
          4

          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

          With your input, this post could be even better 💗

          Tilmeld Log ind

          • Log ind

          • Har du ikke en konto? Tilmeld

          • Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger