Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Procter & Gamble Co.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er Procter & Gamble Co.

    Procter & Gamble er en af verdens største producenter af mærkevare forbrugerprodukter.
    Det er specialiseret i en bred vifte produkter til personlig pleje og hygiejne.
    Fokuseret portefølje i 10 kategorier, der er organiseret i 5 driftssektorer.
    De 5 segmenter er
    Fabric & Home Care 35%,
    Baby, Feminine & Family Care 25%
    Beauty 18%
    Health Care 14%
    Grooming 8%
    Brands som Fairy, Ariel, Gilette, Head & Shoulders, Oral-B, Pampers, Pantene, Tampax
    Salget er fordelt på
    Nordamerika 50 %
    Europa 21%
    Kina 9%
    Asien 8%
    Latinamerika 7%
    IMEA 5%
    Strategi der handler om klasse produkter+emballage+kommunikation+detailhandel eksekvering
    107.000 ansatte
    Kommer med Q1 2024 resultater 18. oktober 2023

    Nøgletal
    Kurs: 144,69
    Market Cap: 341.018B
    P/E: 24,52
    Forward P/E: 21,03
    P/S: 4,16
    P/B: 7,44
    Enterprise value: 369.364B
    Profit margin: 17,87%
    Operating margin : 23,46%
    ROE: 31,38%
    ROA: 10,01%
    Indtjeningsvækst kvartal: 12,90%
    Omsætningsvækst kvartal: 5,30%
    Udbytte: 2,63%
    *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret

    Hvad taler for ?
    Gentænkt organisationen således man arbejder mere agilt.
    Premium produkter.
    Har indtil videre vist at have Pricing Power til at have priserne overfor forbrugerne og dermed holde solide margins.
    Generelt meget aktionærvenlige
    Hævet udbyttet 67 år i træk og har betalt udbytte i 133 år i træk.
    Kun tre U.S. virksomheder har hævet deres udbytte flere år i træk.
    66% Instituelt ejerskab
    Fokuseret portefølje, hvor man er gået fra 170 mærker til 65 mærker. SKU rationaliseringen er for at drive
    både top- og bundlinjevækst.
    Defensive kvaliteter i presset marked
    De solide margins gør man kan forsætte investering i R&D så man positionerer sig til næste cykliske optur
    Mønster eksempel på, hvordan man styrer cash flowet
    FY 2023 viste organisk salgsvækst på 7%. Det er andet år i træk og 5. år i træk med +5%
    Robust toplinjevækst på tværs af de 10 globale kategorier og stærk indtjening på trods af modvind fra stigende omkostninger.
    E-handelssalg steg +7%, hvilket nu repræsenterer 17% af virksomhedens samlede salg
    Har fuldført to USD 10 mia. spareprogrammer i løbet af det sidste årti, der gør at produktiviteten nu er fuldt indlejret i deres driftsmodel
    Analytics og kunstig intelligens er med til at deres markedsføringsinvesteringer er blevet endnu mere effektive
    Proprietære algoritmer til digitalt at designe molekyler der har gjort det muligt at reducere produktudviklingstid fra år til måneder,

    Hvad taler imod ?
    Ramt af stigende inputomkostninger over en bred kam
    Mange af produkterne er typiske produkter hvor kunderne vil shoppe nedad når deres rådighedsbeløb skrumper, modvirkes ved at nedsætte pakningstørrelser
    På kort sigt presset valuering, men man har stor erfaring i at hæve priser over tid, og når inputomkostningerne falder, så gør udsalgspriserne det sjældent.
    Salgstal har været boosted af mange har rendt rundt med forkølelsessymptomer og derfor har købt mange håndkøbsprodukter til afhjælpning
    Virker ikke til at have tænkt meget i grøn profil tidligere og er først lige gået i gang
    Prissætning over P/E 20 syntes jeg ikke er attraktivt, det vil kræve en reel vækst
    Forpligtet til at fortsætte med at investere for at styrke mærkerne så man kan fastholde premium.
    FY 23 viste -3% volumenvækst
    FY 24 guidance er markant ringere end de forgående år, hvor man nu "kun" forventer vækst på +4-5%

    Holdning
    Selvom man har mange defensive kvaliteter, så syntes jeg at prisen er højere end jeg er parat til at betale.
    "Den bedste måde at håndtere disruption på er at lede den på en måde, der skaber værdi". Syntes denne tilgang er en rigtig fornuftig strategi og er meget tydelig i den måde man har taget nye metoder i brug.
    Ingen position

    1 Reply Last reply
    4

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger