Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Renter/Aktier "Higher for longer" vil presse aktierne

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    FED fastholdt renten, men det var ikke et velkomment budskab til investorerne

    Federal Reserve fastholdt renten
    Samtidig var tonen, at renterne vil forblive højere i en længere periode..og at der meget vel kan komme en yderligere renteforhøjelse i 2023

    Investorerne skulle lige sunde sig lidt
    Efter nogen (ca. ½ times betænkningstid) vendte aktierne massivt næsen nedad med Nasdaq og teknologiaktierne forrest
    Det er helt naturligt og helt forventeligt
    Indtil videre har vi ikke set at IT aktierne for alvor er blevet prisfastsættelses presset af de stigende og høje renter. Måske kommer det nu?
    Væksten er stadig høj og inflationen er for høj til at FED tør erklære den kamp for vundet og overstået

    Naturlig rente- og USD stigning. Danske aktienedtur fra torsdagens start

    Renter stiger. Her til morgen er den 10 årige amerikanske rente 4,43 %
    Stigende rente trækker USD med op i 7,00 USD/DKK
    Futures indikerer udsigt til en let negativ start i USA
    Den negative udvikling i USA vil kunne mærkes i Europa/Danmark med kursfald fra starten på 0,5-1,0 %

    Kan investorerne gemme sig?

    Renterne er høje og de forbliver høje i de kommende kvartaler. For aktieinvestorerne vil det være naturligt, hvis de forsøger at "gemme" sig for rentestigninger. Det kan de bl.a. gøre i danske bankaktier, som er ekstremt lavt prissat, og hvor høje renter understøtter rentemarginalen, og hvor indtjeningen fra 2023-2025 vil udgøre 40-50 % efter skat af aktiekursen i udvalgte banker som bl.a. Sydbank, Jyske Bank, Danske Bank. Disse indtjeningsestimater ser ikke ud til for alvor at gøre i fare. Samtidig er der også muligheder i udvalgte selskaber med enten 1)defensiv profil 2)lav prisfastsættelse. FEDs beslutning om at fastholde det høje renteniveau og en noget mere høgeagtig holdning end ECB styrker også USD, og det kan/vil gavne de danske pharmaselskaber, som har en betydelig indtægt i USD eller USD relaterede valutaer

    1 Reply Last reply
    5
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Økonomer: Kun beskedne rentenedsættelser i USA til næste år

      21/9 06:34

      Den amerikanske centralbank fastholdt sin rente onsdag aften - men samtidig opjusterer den pengepolitiske komite sine forventninger til renten de kommende år.

      • Den er nu kun udsigt til meget beskedne rentenedsættelser i 2024, hvilket er et signal til strammer-siden, også selv om man samtidig anerkender, at arbejdsmarkedet ikke er helt så stærkt, som det har været, skriver Las Olsen, cheføkonom i Danske Bank, i en kommentar.

      Han påpeger, at beslutningen var forventet, men ikke givet på forhånd i og med, at USA har inflation til den høje side i forhold til målsætningen om 2 pct.

      • Sagen er bare, at vi stadig ikke har set den fulde effekt af de mange renteforhøjelser, der allerede er lavet, og forventningen er altså, at de vil dæmpe inflationen og økonomien yderligere, skriver han i en kommentar.

      Jeppe Juul Borre, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, skriver, at det har hørt til sjældenhederne med en amerikansk rente i ro.

      • Centralbanken hævede renten så sent som i juli, og siden begyndelsen på rentestigningen sidste år har centralbanken hævet renten i alt 11 gange og sendt renten op i det højeste siden 2001. Inden bølgen af renteforhøjelser lød renten på rekordlave 0-0,25 pct., noterer han.

      At renten nu holdes i ro er "et klokkeklart signal om, at man er på rette vej til at få inflationen under kontrol", mener han.

      • Vi forventer, at centralbanken er i mål med hæve renten. Vi forventer dermed ikke flere renteforhøjelser fra den amerikanske centralbank i denne ombæring, vurderer Jeppe Juul Borre.

      .\˙ MarketWire

      1 Reply Last reply
      2

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger