Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Orkla

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er Orkla

    Orkla er en stor leverandør af mærkevarer til dagligvarehandlen, food service, specialhandlen, apoteker og bagerisektoren.
    Man sælger produkter inden for fødevarer, chips og snacks, konfekture, sundhed og personlig pleje, tekstil, vaskemidler, maleudstyr, og vaskemidler.
    Man har gennemgået organisatorisk omgruppering i 2023 og ser sig selv som tranformeret fra et industrielt konglomerat til en førende mærkevare- og forbrugsvare- og servicevirksomhed.
    Består af 12 portefølje virksomheder.
    Man sælger produkterne i 100+ lande.
    Man har 114 fabrikker og hovedparten af fabrikkerne fabrikerer fødevarer.
    Det strategiske mål er at styrke sin position som førende leverandør af mærkevarer og -tjenester i Norden, Baltikum, Centraleuropa, Indien og andre udvalgte markeder.
    Man ønsker at styrke sin position yderligere gennem opkøb.
    Senest har man købt Norstamp der er er totalleverandør inden for etiketter og emballering.
    2023 kommer til at gå på 3-års plan for hver virksomhed med fokus på værdiskabelse. Konsolidering af planer med holistisk syn på porteføljen med planer for vækst og kapitalkrav som resultat.
    47 mærker.
    I Danmark består Orkla af 1.600 medarbejdere og 14 fabrikker.
    20.500 ansatte.

    Nøgletal
    Kurs: 82,74
    Market Cap: 82.504B
    P/E: 15,55
    Forward P/E: 13,88
    P/S: 1,29
    P/B: 1,89
    Enterprise value: 107.394B
    Profit margin: 8,28%
    Operating margin : 0,00%
    ROE: 13,02%
    ROA: 5,62%
    Indtjeningsvækst kvartal: 7,50%
    Omsætningsvækst kvartal: 19,60%
    Udbytte: 3,63%
    *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret

    Hvad taler for ?
    Stabil udbytteaktie der udbetaler 3,67%
    Prioritet er at opretholde en attraktiv og forudsigelig udbyttepolitik, hvor man tilbagefører overskydende kapital til aktionærerne, normalt inden for 50-70 % af indtjening pr. aktie
    I Danmark kender man nok bedst mærkerne AMA, Dragsbæk(man er vel thybo??), Naturli, Odense Marcipan, KiMs, Naturlig, Livol og Beauvais.
    Prøv at gå en tur i supermarkedet næste gang og hver gang du ligger noget i kurven ,så kig bag på og se hvem der står for det, så ved du hvorfor er Orkla er interessant
    Fokus på aktivt ejerskab i virksomhederne man ejer og investerer i
    Indien bliver et vigtigt vækstmarked
    Velegnet byggesten til porteføljen som stabiliserede element
    De 2 seneste kvartalsrapporter har været fremragende.
    Q2 2023 viste +20% omsætningsstigning og justeret EPS +17%

    Hvad taler imod ?
    Cyklisk - selvom flere af produkterne har defensive kvaliteter i husholdningerne.
    Dobbeltbeskatning af udbytte med efterfølgende manuel hjemsøgningsprocedure
    Meget ramt af stigende inputpriser, har man nok pricing power ?
    Udfordring hvis folk begynder at shoppe nedad grundet mindre rådighedsbeløb og måske går uden om mærkevarerne
    Direkte eksponeret mod B2C markedet
    15-18% stigning i omkostningsbasen for 2022 og der er forsinkelser imellem kontrakter og leverancer.
    Man forventer at stigninger vil forsætte i 2023 og vil tvinge dem til at hæve priserne yderligere
    Negativ volumentendens i detailhandlen på kernemarkeder inden for Orkla Foods
    Rapporteringen er i gang med at blive lavet om, så det kan være svært at sammenligne med tidligere.

    Holdning
    Hvis man ser bort fra dobbeltbeskatningen på udbyttet, så syntes jeg at aktien er fair prissat.
    Når engang der kommer styr på inputomkostningsinflationen, så vil man se at margins vil udvide sig meget igen.
    Ingen position

    1 Reply Last reply
    2

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger