Aktier eller obligationer: En af delene skal give sig
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Den amerikanske tiårige rente steg i går til 4,34 %. Det er kortsigtet problematisk for økonomi og aktiemarkedet
De amerikanske renter bliver ved med at stige
De seneste dage er renten steget til det højeste i 5 årStigende markedsrenter kommer som konsekvens af at centralbanken, Federal Reserve er ved at få overbevist investorerne om at renterne forbliver høje i 1)i en længere periode 2)at kampen mod inflationen kan komme til at vare et stykke ind i 2024
Udviklingen er aktiebekymrende
Aktierne har i august måned korrigeret "noget" for den typiske aktie, men ikke på indeksniveau
Alt med undtagelse af Nvidia er der blevet solgt ud af
Usikkerheden og nervøsiteten er "under overfladen" formentlig noget større end hvad der er afspejlet i indeksudviklingen
Den første styrkeprøve kommer i morgen, når Nvidia aflægger regnskab. Forventningerne er tårnhøje
Den næste kommer de kommende dage og uger, når investorerne skal fordøje effekten af høje og stigende renter på aktier, økonomien, ejendomsmarkedet, etc
Enten skal aktier eller renterne give sig. Stigende renter passer ikke godt sammen med stigende aktier
Figur 1: Udvikling

-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind