Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Grådigheden aftager, men venter mere modvind forude?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    De seneste uger er aktiehumøret faldet. Efter min mening langt mere end man blot kan aflæse ved at beskue indeksudviklingen. Der er stadig (for) mange grunde til at udviklingen vender fra negativ til positiv igen. Her er nogle PERspektiver:

    Med udgangspunkt i den seneste Bank of America Fund Manager Survey* ved vi nu, at FOMO hos institutionelle investorer i AI hypen drev de amerikanske aktier op i et kortsigtet niveau, som var sårbart. Den nuværende korrektion, som er sket i alt andet end Nvidia, som i øvrigt aflægger halvårsregnskab onsdag, har været helt naturlig.

    Når investorerne bytter kontanter ud med aktier, øger de deres risiko og eksponering. Det gør også udviklingen sårbar. Hvis aktierne falder, er der færre indkøbsparate kontanter på sidelinjen.

    Det er lidt business as usual. De billige aktier er fortsat med ned sammen med de dyre omende det sker i et mere adstadigt tempo.

    FEAR and GREED indikatoren er gået fra grådighed og på vej ind i frygt. Det skyldes den bevægelse vi har set. De dyre aktier er på ingen måde blevet billige; det er blot blevet mindre dyre, og det er den udviklinge, som er afspejlet i udviklingen.

    Udfordringen er de samme som jeg påpegede for nogen tid siden. Se venligst yderligere her: https://www.nordnet.dk/blog/aktier-faresignaler-har-overtaget-i-sensommeren/

    Investorerne fortsætter med at sælge ud af aktier, som blev hevet mod skyerne af AI. Undtagelsen af Nvidia.

    Min holdning er ikke at AI ikke betyder noget, men først og fremmest at AI ikke betyder alt for alle IT aktier kursmæssgt

    Vi er på vej ind i september, som kan blive en "regn- og rusk måned" for investorerne

    Aktierne mangler likviditeten fra de professionelle investorer, som var med til at presse it aktier massivt op fra maj til juli.

    Kursfald har bevæget stemningsindikatoren Fear and Greed væk fra grådighed og ned mod Frygt.

    For at man kortsigtet for alvor skal tro på, at den kortsigtede nervøsitet bliver priset ud af markedet, skal stemningsindikatoren isoleret presses noget længere med venstre.

    Når jeg ikke mindst bruger den amerikanske indikator, skyldes det primært 2 forhold. For detførste udgør det amerikanske aktiemarked op imod 70 % i en global portefølje, drevet af IT giganter. For det andet har investorerne koncentreret deres interesser og optur i IT aktier + selskaber hvor kursudviklingen har været drevet af det som alle taler om indenfor pharma: Fedme og Novo Nordisk/Eli Lilly.

    Yderligere uro desværre ikke urealistisk - Nvidia er forhåbentlig ikke dominobrikken der falder

    Det er ikke givet, at der kommer yderligere uro de kommende dage og uger, men investorerne bør ikke ignorere den risiko. De billige aktier er stadig billige. Kurshammeren er faldet hårdt ved negativ overraskelser, og investorerne har ikke kortsigtet mere energi til AI udviklingen. Tilbage står at håbe, at Nvidia ikke skuffer på onsdag med deres halvårsregnskab. I så fald kan udviklingen kortsigtet blive drevet af konsekvenserne af en dominobrik, som falder.

    Figur 1: Fear and Greed

    Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

    A speedometer with a needle Description automatically generated

    114829_image001_8_.png

    1 Reply Last reply
    4

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger