Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Novo nr. 1 pharma i verden - målt på market cap

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
4 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • OccamO Offline
    OccamO Offline
    Occam
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Ja, målt på market cap har Novo sneget sig op på toppen over alle pharma virksomheder i verden. Det kræver dog, at man justerer den sædvanlige nr. 1, Johnson & Johnson, for ikke-pharma aktiviteter. Men lad os se på tallene for Novo og nogle af de nærmeste:

    Novo. MCap 321 mia usd. Kurs 986 dkk / 6,96 (dkk/usd) * 2.265 mio aktier.

    JnJ justeret pharma MCap 237 mia usd. 55,4% af 427 mia usd. Kurs 160,39 * 2.664 mio aktier. Men af omsætningen på 94,9 mia er kun 52,6 mia pharma. Dvs. 55,4%. (Man kan selvfølgelig anfægte denne værdisættelse af JnJs pharma del. Men der er en betydelig margin op til Novos værdi.)

    Eli Lilly. MCap 297 mia usd. Kurs 328,4 * 905 mio aktier.

    Pfizer. Mcap 248 mia usd. Kurs 43,21 * 5,75 mia aktier.

    Bemærk at det kun er målt på MCap at Novo er nr. 1. På omsætning og indtjening er Pfizer verdensmester i pharma.

    Omsætning i 2022: Pfizer 100,3 mia usd, Novo 25,4 mia usd.
    Indtjening i 2022: Pfizer 31,4 mia usd, Novo 10,8 mia usd.

    Pfizer er målt på indtjening og omsætning 3-4 gange større end Novo. Men Novos PE er 5 større end Pfizers.

    1 Reply Last reply
    10
    • E Offline
      E Offline
      EliotSpitzer
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Det er jo ikke mindre end imponerende. Men der skal så også leveres for at bevæge sig op imod spiller som Pfizer på omsætning.

      1 Reply Last reply
      5
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Hvis vi sætter en fair PE til 20, så har Mr. Market allerede indpriset en fordobling af Novos omsætning og indtjening. Det kunne indtræffe, når 10 mio patienter betaler 20.000 kr om året for en slankekur.

        Hvis Novo skal op på kurs 2000, så skal der forventes 30 mio patienter om året.

        Mht. Pfizer er Mr.Markets forventninger meget beherskede. Han forventer nærmest, at al corona-forretning falder bort, så Pfizers omsætning og indtjening halveres.

        1 Reply Last reply
        7
        • K Offline
          K Offline
          kkjoel
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Super indlæg, tak - havde ikke lige fået med at vi var så højt oppe (inkl. A-aktierne.. som jeg hidtil ikke havde medtalt ("free float").. men det ER VEL den reelleste metode at medregne dem.. eller hur?!?).
          Men tænk engang, sikke en stjernerejse vi er med på 🙂
          Man kan i øvrigt læse i Novos årsrapport 2022, at der er 2.280 mio aktier (bl.a. s 41, "Share capital and ownership", samt i en fin oversigt gående tilbage til 2108, s 108, "9 Development in share capital").. og så annullerer de 25 mio. i år, hvis bestyrelsens forslag vedtages på Gen.fors. (s 43 "Share repurchase programme for 2022/2023"). Ikke noget der betyder noget videre for dine udregninger, bare en lille faktualitet. Årsrapporten https://www.novonordisk.com/content/dam/nncorp/global/en/investors/irmaterial/annual_report/2023/novo-nordisk-annual-report-2022.pdf

          1 Reply Last reply
          5
          • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktør
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Pharma og biotek - opdatering fra debat og chat uge 8 Bavarian Nordic ' Novo Nordisk ' Genmab ' Zealand Pharma ' Scandinavian Medical Solutions ' Anavex

            1 Reply Last reply
            4

            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

            With your input, this post could be even better 💗

            Tilmeld Log ind

            • Log ind

            • Har du ikke en konto? Tilmeld

            • Login or register to search.
            • First post
              Last post
            0
            • Debatforum
            • Seneste
            • Populære
            • Bruger