Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier: Kan investorerne blæse og have mel i munden samtidig

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Investorerne er forventningsfulde, men går bedre vækst hånd i hånd med højere rente og ditto aktiekurser i en længere periode?

    Investorernes aktiehumør er rigtig godt

    De seneste amerikanske og europæiske nøgletal samt forventninger om at den kinesiske genåbning vil booste væksten, har gjort en europæisk og amerikansk recession mindre sandsynlig. For Europas vedkommende spiller langt lavere gaspriser en stor rolle for privatforbruget.

    Investorerne har reageret. Inflowet fra private investorer i aktiefonde er steget markant i 2023, som slet ikke er til kende igen efter 2022 nedturen.

    At optimismen er til at tage og føle på, fremgår bl.a. af "Fear and Greed" fra CNN, som er afbildet i figur 1. Pilen peger på højt humør; står aktuelt på tærsklen mellem "grådighed" og er måske på vej ind i det "ekstreme".

    I forhold til samme periode sidste år er der tale om en meget stor ændring.

    Her var værdien på 32 og investorernes humør kunne bedst beskrives som resignerende med en værdi som var i "frygtsom" og med en bias ned mod "meget frygtsom".

    Bedre nøgletal og et arbejdsmarked, som viser meget stor økonomisk modstandsdygtighed, har fået investorerne til at håbe på, at vi er i et Guldlok scenarie. Tilstrækkelig vækst til at økonomien ikke kommer på frysepunktet, men samtidig svagt ned til at trække inflationen ned mod det ønskede niveau på 2 % mod slutningen af året.

    Bedre væksttal og en inflation, som viser sig lidt mere genstridig at få ned, (senest januartal, som viste årsstigningstakt på 6, 4 % mod forventet 6,2 %), har fået renterne til at stige.

    Aktuelt er den 10 årige amerikanske rente i overkanten af 3,8 % med en markedsrente på 5 % for 6-12 måneder segmentet.

    Det vil kun være naturligt, hvis cocktaileffekten af høj optimisme, stigende renter og i det mindste frygten for at renterne vil forblive meget høje i hovedparten af 2023, skaber en skrøbelig aktiesituation.

    Det betyder ikke, at aktierne nødvendigvis falder markant på kort sigt, men det betyder, at risikoen for en større bevægelse ved en "lidt mindre hændelse" er større end blot noget man skal negligere.

    Lidt kontanter skader formentlig ikke

    Hvis stemningen går fra optimisme til overoptimisme, vil det kun være naturligt, hvis investorerne drosler ned for deres aktieeksponering. Ikke kun fordi risikoen for en større korrektion bliver stor, men også fordi der under alle omstændigheder formentlig vil komme til at mangle brændstof til yderligere optur. Det virker legitimt, hvis investorerne holder nogle kontanter klar til at udnytte de usikkerheder, som er realistiske i den kommende tid.

    Figur 1: Fear and Greed

    Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

    110646_image001_1_.png

    1 Reply Last reply
    4
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: USA rentekurve/rentestruktur

      Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/

      110647_image002_1_.png

      1 Reply Last reply
      3

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger