Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Højtid for aktieoptimisme

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Der er sæsoneffekter for det meste. Kalendereffekt, advents- og julegaver betyder også højtid for investorerne. Tingene gentager sig ikke 1:1, men "de rimer" som det hedder. Netop derfor skal man måske ikke frygte den aktuelle overoptimisme, medmindre...

    Hvis du har været investeret hele året har du mærket den usikkerhed og de dårlige afkast, som 2022 vil blive husket for. Ikke kun fordi aktierne er faldet, men fordi kombinationen af aktiefald og rentestigninger gør 2022 til en meget dårlig oplevelse for den typiske investor, som blander investeringsprodukter for eksempel i forholdet 60/40.

    Glæde har afløst frustration i 2022. Det er faktisk normen, at investorerne hen over året skifter humør flere gange. Humøret er bedst til julehøjtiden og efter kvartalsregnskaberne. Oktober til december og oktober-januar er i gennemsnit de bedste sammenhængende henholdsvis 3-4 måneder på aktieåret.

    Normen er også, at aktierne ofte stiger i forbindelse med kvartalsregnskaberne. Regnskaberne er som oftest som forventet eller lidt bedre end forventet. Dels absolut og dels fordi virksomhederne kender spillet: Det handler om at indfri og overgå forventningerne, og om nødvendigt - usikre tider, at få forventningerne skruet lidt ned.

    I nedenstående figur 1 er vist 2022 udviklingen i "humørbarometeret" FEAR/GREED for 2022. Udviklingen illustrerer "årets gang" på aktiemarkedet. I januar stiger aktierne normalt. Nyt år, nye penge, nye forhåbninger. Efter bedre end ventede årsregnskaber kom investorerne i år til at fokusere meget mere på inflation, stigende renter og pres på prisfastsættelsesmultiple.

    I april gentog det sig. Juni bød på en større nedtur, et lokalt minimum i aktier, som var en købsmulighed. De følgende 6 uger var der god stemning. Så vendte rente- og recessionsrisikoen for alvor tilbage; investorerne panikkede i september og det gav mulighed for den optur, som vi er i nu.

    Stemningsbarometre, som eksempelvis FEAR and GREED er ikke perfekte, men de afspejler den sindsstemning, som investorerne er i, og som næsten altid har haft en meget stor kurseffekt. Når humøret er dårligt er det næsten altid fordi aktierne ER faldet meget og humøret er på lavpunktet.

    Stemningsindikatorer virker bedst contra og "ned". Det skyldes, at aktierne tager "trappen op og elevatoren ned". Hældningskoefficienten på stigninger er mindre end på fald.

    Det er normen, at vi er i den "grådige" periode, som illustreret i figur 1/2. Aktierne har friske stigninger i porteføljerne. Forude venter en forhåbentlig god afslutning på året og investorerne håber på, at vi inden længe kommer til at se, at Federal Reserve er ved renteloftet; at der under alle omstændigheder kommer færre/mængder rentestigninger og at der sågar, forhåbentlig i 2. Halvdel af 2023 kan blive tale om at sænke centralbankrenterne igen.

    Skuffer FED på Santa Lucia?

    Om lidt mere end 2 uger ved vi om den gode udvikling fortsætter; om amerikanske forbrugerpriser den 13/12 er tilstrækkelig gode og lave til at FED kan 1)Hæve med 0,5 % og 2)Måske meddeler, at de tager en rentepause for at se hvad den samlede effekt af de hidtidige rentestigninger formentlig vil have på den amerikanske økonomi.

    Høje renter (for) længe kan udfordre investorerne

    Aktieinvestorernes humør har sine ups and downs. Det har de også i år. Spørgsmålet er om Federal Reserve sender en pengepolitisk besked, som ødelægger den gode stemning? Risikoen er ikke i så stor udstrækning, at renterne kan stige en anelse yderligere. Yderligere stigninger i FED Funds vil formentlig blive modsvaret af en endnu mere inverteret rentekurve fra 2-10 år, og det er den som styrer investorerne og som investorerne styrer efter. Risikoen består formentlig mere i, at renterne vil blive holdt på et for højt niveau for længe efter aktieinvestorernes smag

    Figur 1: Udviklingen i Fear and Greed 2022, Barometer

    Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

    Figur 2: Udviklingen i Fear and Greed 2022

    Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

    (Klik på billederne for at gøre dem større)

    108125_image002_6_.png
    108125_image001_28_.png

    1 Reply Last reply
    6
    • OccamO Offline
      OccamO Offline
      Occam
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Læg dertil, at danskernes kontante opsparing er rekordhøj. https://finans.dk/erhverv/ECE14629231/danskerne-gemmer-rekordmange-milliarder-paa-kistebunden/

      Artiklen bemærker, at købekraften er blevet mindre. Ja men ikke på aktiemarkedet. Endnu.

      1 Reply Last reply
      6

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger