Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier: Kryptopanik giver aktieusikkerhed

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Tirsdag var der igen større udsving på aktiemarkedet. Kilden var kryptonedtur

    De seneste dage har der været større udsving i Bitcoin, Ethereum etc.

    Udsvingene blev tirsdag til en gedigen nedtur

    Det skyldes formentlig økonomiske problemer og frygt for en likviditetskrise hos en en kryptoplatform, FTX

    Nedturen er kulmineret med at en anden udbyder, Binance har indvilliget i at overtage FTX

    Grunden til at denne overtagelse giver rystelser skyldes ikke selve transaktionen, men måden den er blevet nødvendig på

    Hvis FTX er nødlidende og har behov for at skaffe kapital og sælge ud af sine kryptoandele, kan det give salgspres

    Ikke kun i de største Bitcoin/Eth. Etc. men i de mindre hvor likviditeten er mindre god.

    Det giver en form for domino effekt

    Tirsdag var der indledningsvis en større aktiemarkedsstigning, som på et tidspunkt var på ca. 1,5 %

    På kort tid blev den stigning "vekslet" til et fald på lidt under 1 % eller hvad der svarer til et samlet udsving på 2,5 %

    Det skyldes måske i et mindre omfang usikkerhed med hensyn til det amerikanske midtvejsvalg

    Men vigtigere var nedturen i kryptovalutaer, som havde en større indflydelse på aktierne

    Slutter korrelation mellem krypto og aktier nu?

    Udviklingen i kryptovalutaer har været billedet på den billige likviditetsrigelighed, som har præget pengepolitikken siden finanskrisen. I takt med rentestigningerne er en del af denne rigelighed og risikoappetit forsvundet. Det har kunne mærkes i aktie- og obligationsmarkederne, men så sandelig også i kryptobilledet. Spørgsmålet er om kryptousikkerheden kulminerer nu; om interessen koncentrer sig om de største (Bitcoin, Eth, etc) og om aktierne fremadrettet vil være mindre/upåvirket af kryptovalutaer? Efter min mening er det muligt. Der er mindre investoroverlap, og det er reelt to meget forskellige aktivklasser, som blot har delt optursmotor (ekspansiv pengepolitik).

    Udvikling i Nasdaq Composite, 1 dag

    Kilde: Nordnet

    107655_image003_16_.png

    1 Reply Last reply
    2

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger