Ennogie — April 2026
-
Jeg forstår godt din frustration. Der har været en del varm luft på papiret, flere nedjusteringer og skuffelser undervejs, og det er helt fair at have mistet tilliden til selskabet. For mig er det dog en klassisk start-up-historie. Deres targets inden børsnoteringen var meget optimistiske – noget man desværre ser alt for ofte i den fase. Nedgangen i byggesektoren i 2024-2025 er efter min mening en valid grund til de to dårlige år, vi har set.
-
Det ser ud til, at du bærer lidt nag over for Ennogie, og det forstår jeg godt. For mig er det en klassisk start-up-historie med alt for optimistiske targets i begyndelsen. Jeg har selv været igennem lignende cases gennem årene. Nogle er krakket, andre er steget 10x – og min bedste var Genmab, som blev en rigtig 100-bagger.
-
For god ordens skyld: Der er ingen pumping eller forsøg på at lokke andre til at købe. Jeg skriver kun, hvad jeg selv mener. Jeg forsøger at være ærlig om både risikoen og det potentiale, jeg ser i casen. Sidst men ikke mindst bruger jeg denne platform til at holde mit danske sprog ved lige, da jeg har boet mange år i udlandet og ellers kun sjældent taler dansk i dagligdagen.
-
Du har ret i, at der stod en pipeline på €100 millioner i 2023-præsentationen. Det var dog potentielle ordrer, ikke sikrede kontrakter. Da byggesektoren gik i krise i 2024-2025, blev stort set ingen af de ordrer realiseret. Tværtimod krakkede flere selskaber i branchen. Det er en af hovedårsagerne til skuffelsen. Men ikke Ennogies skyld der kom byggekrise som jeg ser det.
-
Sikrede ordrer fremgår altid af kvartalsregnskaberne, så jeg tror, der er en misforståelse omkring de 100 millioner euro i pipeline. Det tal fra 2023-præsentationen var potentielle ordrer – altså projekter i tilbudsfasen – og ikke allerede sikrede kontrakter.
-
-
Du nævnte i går, at du ville tage en pause - helt fair. Jeg vil bare gentage mit hovedpunkt for nye læsere: Selv hvis casen lykkes, er spørgsmålet om nuværende aktionærer får gevinsten - det afhænger af kapitalrejsning og udvanding, ikke makro. Det handler mindre om ‘svage hænder’ og mere om, hvor meget der bliver tilbage efter emissionen.
-
Pausen starter i dag, ikke så meget mere af skrive om p.t – tak for infoen og din omformulering. Jeg har muligvis misforstået din tidligere formulering: Makro kan sagtens blive bedre, uden at det automatisk gavner Ennogie. Mit danske er ikke helt skarpt, men jeg mener, at en tsunami af stærk makro vil gavne ESG rigtig meget – selvfølgelig forudsat at de får de 10 mio. kr. Det har jeg også sagt flere gange tidligere.
-
Jeg holder mine aktier og supplerer endda, af den simple grund at jeg er overbevist om, at de får de 10 mio. kr., og at firmaet går en kanon makro-tid i møde. Hvad andre gør, er op til dem selv. God-dag.. holder p.t 72 åbne positioner og glad for udsalget: https://nbg1.your-objectstorage.com/proinvestor-dev/forum/boards/132036_Skaermbillede_2026_04_20_203721.jpg
-
Konkret udregning ved 10.000 kr. investering:Køb for 10.000 kr. i kurs 30 → 333,33 aktier
Suppler med 10.000 kr. i kurs 3 → 3.333,33 aktierTotal:Samlet investering: 20.000 kr.
Samlet antal aktier: 3.666,67
Nyt gennemsnit: 5,45 kr.Du sænker altså dit gennemsnit fra 30 kr. helt ned til 5,45 kr. ved at supplere lige så meget i kurs 3. Det er en rigtig stærk måde at udnytte et lavt kursniveau på.
-
Eksempel: Under dot-com-crashen faldt Amazon-aktien over 90-94 % fra toppen i slutningen af 1999 (ca. $106–113 justeret for splits) til bunden i 2001 (ned til ca. $5–8). Der var massiv frygt for, at Amazon aldrig ville blive profitabel. De fleste private investorer (“svage hænder”), der havde købt på hypen i 1998-99, solgte i panik og tabte stort. De få, der beholdt aktierne gennem 2001-2002 og ignorerede støjen, blev ekstremt velhavende, da Amazon senere voksede eksplosivt.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind