Ennogie — Marts 2024
-
Jeg ved de selv fremhæver sig som den bipv der kan levere et tag med størst effekt per m2. Så altså mest effektiv på mindst mulige plads. Om de har den højeste effekt ved jeg ikke. Men de har højere effekt per m2 end ESG
-
MEN det man ikke lige kan læse sig til, er at den primære måde de opnår høj effekt per m2, er fordi de benytter kæmpe store moduler der er over 1m2. Jeg ved ikke hvordan lovgivningen er i Polen som er deres største marked. Men i DK og Tyskland skal der 2 personer til at bære hver enkelt modul på taget, vs én person hos ESG. Det betyder en del i forhold til at montere taget
-
Så benytter de også string inverter vs microinverter hos ESG. String inverter er billig, summer og der kan mig bekendt stadig ikke købes string inverter med over 10 års garanti. Microinverter kan man få op til 25 års garanti. Så sunroof skal ud at skifte inverter flere gange
-
Når man ser på mange af deres billeder så kan man også se det visuelt er meget forskellige paneler. Både farve (sort over til blå - de blå er meget billige) samt størrelsen på panelerne. Jeg ved det ikke med sikkerhed. Men min tese er de køber de partier de kan finde billigt, og derfor er der så stor varians i de enkeltes udtryk. Og det kan så også passe med de ikke har data på deres web. De skifter hele tiden
-
Så deres forretningsplan giver helt sikkert billigere pris per m2 installeret bipv. Særligt i denne tid. Modsat så har vi det visuelle samt højere driftudgifter (inverter udskiftninger) samt mindre sikkerhed. (string inverter = høj spænding vs microinverter = lav spænding)
-
Så det er 2 MEGET forskellige cases, og markedet er heldigvis så stort at der er plads til mange forskellige virksomheder
-
Sunroof får primært deres oms i Polen og Sverige. Det eneste sted hvor Ennogie og Sunroof er på det samme marked er Tyskland. Men hvis jeg husker rigtig så var det under 10% af deres oms i 2022 der var fra Tyskland. Så de er endnu ikke ret synlige dernede
-
Sunroof er ikke børsnoteret. Mig bekendt er der ikke andre rene BIPV selskaber der er børsnoteret.
-
-
SB det er jo ikke et rygte. Det er meldt ud af Ennogie DE at der kommer et eller andet nyt i løbet af messen.
-
Mht SunRoof og underskud, så er det jo bare den bizzplan de sammen med investorerne har fulgt. At de ville gå aggressivt frem. Men da renten stiger kraftigt samtidig med byggemateriale stiger meget, så bliver aggressivt markeds positionering dyrt hvis væksten udebliver
-
Tak for svar troldmanden og fint at vide at der egentlig er stor forskel i casen. Kan også godt se de ser meget forskellige ud deres kundecases på hjemmesiden nu du siger det. Det var som sådan heller ikke ment på selve data, det var egentlig mest look and feel. Men der er klart mere information at finde hos ESG.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind