Ennogie — Marts 2023
-
De nye krav er en udløber af implementeringen af den nationale strategi for bæredygtigt byggeri og vil blive skærpet løbende frem mod 2030. Der er endnu ikke defineret nye krav hvad angår renoveringer eller transformationsprojekter, udover hvad der ligger i den nuværende, frivillige bæredygtighedsklasse.
-
”Selve udstedelsen af EPD’en er kulminationen på et flerårigt samarbejde med NIRAS omkring afdækning af Ennogies klimaaftryk. Og det er et stort skridt i vores positionering på nye danske projekter større end 1.000m2, hvor der fra 1.januar 2023 gælder en række nye klimakrav, som skal begrænse CO2-aftrykket fra nybyggeri.” Udtaler Ennogies direktør Lars Brøndum Petersen.
-
Ja det er en fin nyhed TB. Vi skrev lidt om det tidligere på ugen. Første selskab til at få EPD på solceller/tage i DK
-
På den korte bane får det måske ikke så meget indflydelse. Fordi det reelt kun er nybyg over 1.000m2. Og ret meget nybyg er sat på pause i denne tid. MEN jeg tænker det blot ere et spørgsmål om tid før der er bygherre der kommer til at stille samme krav til nogle af deres renovationer. At det skal være med komponenter der er en godkendt EPD på
-
Dertil bliver det også interessant at se hvordan Tyskland og resten af EU agere indenfor området
-
Så ingen betydning på den korte bane. Interessante muligheder på den lidt længere bane
-
Ja, okay. Det er min største bekymring for casen. At krisen presser branchen, at der går længere tid før de genererer overskud, at de ikke kan låne i mellemtiden og at de derfor løber tør for penge. Men ja, de kan jo sælge og de er tæt på break-even. Så mon ikke det kan lade sig gøre at låne nogle penge.
-
Der er helt sikkert potentielle kunder der kunne finansiere større renovation for 6 mdr siden der nu har svært ved at få accept. Men jeg tror stadig Tyskland vil være en stor faktor blandt private i år. Og jeg tror de har ramt lave ende af guidens senest til maj.
-
Men ja likviditet, herunder ikke mindst til arbejdskapital bliver/er helt sikkert også et fokus punkt til dem. Med lidt forskellige håndtag de kan rykke i
-
Nej. Jeg havde håbet på det kom inden åbning som ved Q3.
-
Så kom regnskabet. Vel stort set som ventet. Desværre heller ikke, umiddelbart, nogle nyheder, der kan trække væsentligt op. Må kigge nærmere på det iaften. Hav en god dag.
-
Først lige kommet hjem, så har kun nået at skimtet regnskabet.
-
De 28 mio i nye ordre i Q1 er umiddelbart ret godt!. Særligt fordi det er UDEN store ordre som der var inkluderet sidste år. Det betyder det "sammenlignende" tal er noget i retning af 12 mio Q1 2022 vs 28 mio i Q1 2023
-
Der er naturligvis flere nuancer deri end det. Men klart god start på året....
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind