Aktiesnakken — December 2022
-
Der står at "developers fee" som Quantafuel står for er en del funding. Så det må jo være afløning til det personale der er involveret i planlægning/tegning/tilsyn/whatever med projektet. Eller misforstår jeg det?
-
Det er nok næppe alverden i det store billede
-
"Quantafuel will hold a minority share (~20%)<br>• The minority share will be funded by the <b>developers fee</b>, competence and IP Quantafuel brings to the project"
-
Tak for link til podcast DT! Rett spændende. Mere udførlige svar på flere områder da det ikke var et "investor" podcast. Notere mig bla at der er sket et større skifte. Hvor bla BASF tidligere har sagt Skive fabrikken ikke kan levere høj nok kvalitet på den længere bane.Nu står der masser af kunder derude der heller vil have lavere kvalitet for i stedet for at få stor volume
-
Spørgsmålet er så om de tør designe Mk 2 til at give "skive" kvalitet eller det stadig vil være med den bedre kvalitet de tidligere har talt om
-
Hvis de "nøjes" med Skive kvalitet, så må det alt andet lige blive lidt billigere at etablere nye anlæg
-
Optimalt set, så bliver designet måske således at der startes ud med Skive kvalitet, og man så senere "relativt let" kan opgradere kvalitet hvis det måtte blive nødvendigt
-
Han siger også noget Reserven har været inde på før. Nemlig at det bliver billigere hvis det er de store kemi producenter som bla BASF der står for at opgradere kvaliteten. Fordi de bygger giiiiga anlæg frem for QF små 80-120.000t anlæg
-
Men egentligt troede jeg muligheden for den højere kvalitet, var et konkurrenceparmeter hvor QF stod bedre end stort set alle andre.
-
Mht de 4 UK fabrikker, så er jeg ikke nødvendigvis sikker på vi endnu skal indregne 20% andel for QF undlader at tage det årlige licens feed mm. Jeg ser det mere som der de gerne vil hen. Men de forhandlinger ere næppe så fremskredent endnu at de ved om de kan lande i det nabolag
-
I forhold til Dubai, så er mit ønske scenario stadig at QF får en one off upfront betaling for så at afskrive sig alle andre mulige indtjening på anlægget. QF mangler i den grad cash. Og det er deres absolutte bedste mulighed for at få nogle penge i kassen, uden alle aktionær bliver seriøst udvandet ved en emission til de her kurser
-
Selvom QF muligvis kan ende med ikke at betale noget til de 4 UK fabrikker, så løber de stadig tom for penge ved udgangen af Q2 2023
-
Mulighed for at belåne esbjerg sortering er også vigtig. Men om det bliver muligt allerede inden den er færdig og har bevist drift data, kan je godt have min tvivl om
-
I første omgang skal QF gerne skaffe 400-500 mio nok. Og de er ret essentielt vi ikke kommer et stykke ind i Q2 inden.
-
Det er rigtigt, at <u>hvis</u> Quantafuel ikke kan lånefinansiere resten af Esbjerg sortering (220 mio. NOK), så skal vi op i 400-500 mio. For mig lød det dog som om at de arbejder med en aftale om at få det lånefinansieret (af Eurazeo?). Og i givet fald vil man imo. kunne nøjes med en del mindre for at "overleve" 2023.
-
Om QF får License Fee når de "kun" bidrager med developers fee, competence and IP, får vi forhåbentligvis vide senest ved FID Sunderland, muligens ved FID Dubai, afhængig af hvordan Dubai finansieres. Det er flere måder at se License Fee på:<br>
• Med 50 % ejerandel er årligt License Fee ≈ 5% af CAPEX. Så 20 % ejerandel kan give et årligt License Fee ≈ 2% af CAPEX.
• License Fee er et ikke ubetydelig beløb da 10 års License Fee ≈ 50% CAPEX og 20 års License Fee ≈ 100% CAPEX. -
Om QF får License Fee når de "kun" bidrager med developers fee, competence and IP, får vi forhåbentligvis vide senest ved FID Sunderland, muligens ved FID Dubai, afhængig af hvordan Dubai finansieres. Det er flere måder at se License Fee på:<br>
• Med 50 % ejerandel er årligt License Fee ≈ 5% af CAPEX. Så 20 % ejerandel kan give et årligt License Fee ≈ 2% af CAPEX.<br>
• License Fee er et ikke ubetydelig beløb da 10 års License Fee ≈ 50% CAPEX og 20 års License Fee ≈ 100% CAPEX.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind