BITCOIN — Februar 2026
-
Det er klassisk: Først bekæmper de det med lobbyisme og reguleringskrav for at beskytte deres monopol. Når de ser, at toget er kørt, hopper de med – og tager gebyrerne med sig. Bedre sent end aldrig, men lad os ikke glemme: De var imod det, indtil det blev profitabelt. Inden 2026 er omme har alle danske banker sikkert taget Bitcoin til sig. Saxo har også og mener også Nordea har.
-
De danske banker var nogle af de mest arrogante modstandere – advarede mod "bobler" og "risici" i årevis, mens de holdt fast i deres monopol på opsparing og investering. Nu hopper de med, fordi det bliver profitabelt, og kunderne stemmer med fødderne. Bedre sent end aldrig, men det lugter af hykleri: De kæmpede imod det, indtil de ikke kunne holde det ude længere.
-
De mindre eller mere konservative banker (f.eks. Jyske Bank, Sydbank eller Spar Nord) har ikke meldt ud om fulde tilbud endnu, men presset stiger eksplosivt: Kundernes penge flytter til apps som eToro, Binance eller direkte ETF'er via udenlandske brokers, og MiCA gør det lettere at tilbyde regulerede produkter uden stor risiko.
-
Mon ikke de sidste hold-outs (de mere provinsielle banker) følger trop inden årets udgang? Det er kun et spørgsmål om tid – Bitcoin er ikke længere "eksotisk", det er blevet mainstream-finans og inden vi ser os om blive tokenization af aktier, obligationer og real-world assets (RWA) næste bølge – banker tester allerede blockchain til settlement og fractional ownership. Inden vi ser os om, bliver aktiehandel tokenized (på blockchain for hurtigere, billigere og 24/7 handel), og de banker der
-
Status i 2026 (hvad sker der lige nu?)NYSE og Nasdaq tester/planlægger blockchain-baserede 24/7-platforme for tokenized stocks/ETFs.
DTC (Depository Trust) tillades at lave "digital twins" af US-aktier på blockchain.
Platforme som Robinhood (i Europa), Securitize og andre tilbyder tokenized US-aktier.
Institutioner som BlackRock, Goldman Sachs og banker bygger custody og yield-produkter.
I EU (inkl. Danmark) gør MiCA det lettere for banker at integrere tokenized assets. -
ort sagt: Tokenization af aktier er ikke længere sci-fi – det er begyndelsen på, at hele aktiemarkedet flytter mod blockchain for hurtigere, billigere og mere inkluderende handel. Inden 2030 kan "hver aktie" være tokenized, som Fink forudsagde. Det passer perfekt ind i den bredere RWA-bølge (real-world assets), hvor alt fra obligationer til real estate følger trop.
-
Bitcoin er ikke "bare en distraction" – det er fundamentet, der startede hele tokenization-revolutionen. Uden BTC's succes (og ETF-bommen) ville Larry Fink ikke tale om "tokenization of all assets" som uundgåelig. BTC er den pristine, decentrale reserve, der gør det muligt at bygge yield, leverage og stabilitet ovenpå tokenized RWAs. Det er symbiotisk: Tokenization gør crypto mere brugbart (bedre collateral, lavere volatilitet), og BTC holder værdien i det nye system.
-
Vi er i den spæde start. Markedet for tokenized assets (ekskl. stablecoins) er allerede $19-36 mia. i starten af 2026, med forventninger om $100 mia.+ ved årets udgang – og BTC rider med på bølgen som den mest institutionelt accepterede crypto-collateral.
-
Sammenhængen mellem AI-revolutionen og tokenization-bølgen (inkl. Bitcoin og blockchain) er enormt stærk i 2026 – det er ikke to separate ting, men to teknologier der forstærker hinanden eksplosivt og skaber en ny finansiel og økonomisk virkelighed. AI er drivkraften bag skalering, intelligens og automatisering, mens blockchain/tokenization giver den tillid, ejerskab og programmerbarhed, som AI ellers mangler i centraliserede systemer.
-
I 2026 er vi midt i konvergensen – markedet for tokenized assets (ekskl. stablecoins) er allerede i billion-klassen, og AI er den accelerator, der skubber det mod $10-16 trillion (BlackRock-estimat). Det er ikke hype; det er den næste industrielle revolution i finans. Det er nu man positionerer sig – bedre sent end aldrig, men de der hopper ind tidligt (via BTC som reserve/collateral, ETH for RWA-infrastruktur, eller specifikke RWA/AI-tokens) rider den største bølge. De gamle banker og instituti
-
De etablerede banker og institutioner er ved at følge med, men jeg tror fortsat på, at de decentrale alternativer vinder på den lange bane. Det blev en lang tekst – sorry – men det var vigtigt for at underbygge mit perspektiv ordentligt.
AI-revolutionen kommer til at forandre verden fundamentalt de næste 5-10 år, og det er netop dén udvikling, jeg positionerer mig efter. -
Mange højtuddannede kalder stadig Bitcoin varm luft – men lige så mange ser det modsatte. Ironisk: Det er næsten det stik modsatte af guld, hvor Warren Buffett afviste det med sin "guld-kube" (alt guld i verden → kube ~20–21 m, værd ~$24 billioner i 2025 – men uden produktiv værdi).
-
Buffett bruger ofte guld som kontrast – Han har illustreret, at alt guld i verden (ca. 170.000–175.000 tons) kunne smeltes til en kube på ca. 20–21 meter på hver led. Den kube har ingen produktiv værdi i sig selv – den producerer ikke mad, boliger eller noget som helst. Han foretrækker i stedet aktiver som amerikansk landbrugsjord plus flere virksomheder som ExxonMobil, der genererer reel økonomisk aktivitet.
-
Jeg respekterer, at mange, især i Buffetts generation, ikke vil eje bitcoin. Som ingeniør med teknologisk baggrund ser jeg det dog anderledes. Ærligt talt handler modstanden ofte om manglende forståelse. Reglen bør være enkel: Forstår man ikke Bitcoin, bør man lade være med at investere. Omvendt bør man heller ikke kritisere investeringen, hvis kritikken i bund og grund bygger på, at man ikke forstår konceptet bag.
-
Som tech-nørder graver vi os typisk langt ned i teknologien: whitepapers, blockchain-mekanismer, decentralisering og logikken bag fixed supply. Det er netop dén forståelse, der får os til at se potentialet klart.
Jeg har selv taget tre blockchain-kurser, hvilket har skærpet mit blik på crypto markant.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind
men alligevel glad for jeg købte lidt og har holdt ved.