NOVO — Januar 2026
-
Novo-investorerne har tjent trecifret milliardbeløb i optursuge https://proinvestor.com/investornyt/1401536/novo-investorerne-har-tjent-trecifret-milliardbelob-i-optursuge
-
Solgte Novo Nordisk (NOVO-B) omkring 386 DKK. To hovedrisici: Teknologisk prispres
AI, automation og robotteknologi reducerer produktionsomkostninger på insulin og GLP-1-produkter. Wegovy-pillen (oral) lanceret januar 2026 til $149/måned (starterdosis 1.5 mg cash-pay; højere doser $199–299). Konkurrence fra Lillys orforglipron (forventet FDA-godkendelse primo 2026) accelererer commoditization. På sigt nærmer medicinpriser sig marginalomkostninger nær nul.
Geopolitisk risiko: -
Eskalerende spændinger DK/Grønland-USA. Trump gentog 9. januar 2026 trusler om overtagelse "whether they like it or not" (med reference til national security og risiko for russisk/kinesisk indflydelse). Potentielle NATO-implikationer og handelsusikkerhed. Novo har høj US-eksponering.
-
Godmorgen

-
@stockbull5:10: Tak for at dele dine overvejelser ang. for at sælge NOVO - og andre aktier: Jeg har forståelsen, at det er en strategisk overvejelse? - To spørgsmål: Er du ude af danske aktier udelukkende pgr af geopolitisk usikkerhed? Eller var der andre overvejelser også? - Du skriver 2 hovedrisici? Og derefter, at du ser reducerede produktionsomkostninger? Det står vel i modsætning til hinanden og til, at du ser, at forskellen mellem medicinpriser og marginalomkostninger nærmer sig nul?
-
Teknologisk prispres i big pharma:
AI, automation og robotteknologi sænker produktionsomkostninger dramatisk for insulin og GLP-1-produkter. På længere sigt nærmer medicinpriser sig marginalomkostninger nær nul – ligesom vedvarende energi giver mere output per investeret krone (justeret for inflation) over tid. -
Svært at vurdere vinderne i AI-kapløbet;
Det er svært at forudsige, hvilke firmaer der ender som klare vindere i det bredere AI-kapløb (mange implementerer AI, men få producerer de underliggende teknologier effektivt). Derfor er det nemmere for mig at gennemskue vinderne blandt rene AI-producenter (hardware, modeller, infrastruktur) end blandt firmaer, der "bare" skal implementere AI i deres eksisterende forretning – som big pharma gør nu. -
Energi og lagring af energi synes jeg også er meget interessant: Nogle specifikke? Drive deflationære effekter? - Hvordan tænker du? AI, automation og robotteknologi kommer til at sænke produktionsomkostningerne for insulin og GLP1: Tidshorisonten her? Og det er vel kun et argument for, at medicinpriser og marginalomkostninger IKKE nærmer sig nul?
-
Må jeg i den sidste forbindelse henlede din opmærksomhed på NOVO`s nye, spændende produktionsteknologi, der først udrullet kommer til at betyde væsentlige stordriftsfordele frem for SPPI teknologien, som er den gængse pt. - Med potentielle store besparelser til følge!
-
Jeg mener også energi og transport går mod meget lavere omkostninger (ikke helt gratis, men betydeligt billigere end i dag), drevet af AI-revolutionen, automation og global skalering. Det er deflationært: Marginalomkostninger nærmer sig nul med øget konkurrence og effektivitet, ligesom i computing eller solenergi.
-
Samme mønster: Insulinpriserne er faldet markant (over 40 % i USA siden 2020 takket være biosimilars/generics, op til 70 %+ i nogle markeder). AI skaber overflod i produktion på tværs – med store gevinster i tilgængelighed og lavere inflation. Hvor stærkt står Novo Nordisk egentlig i AI-tiderne ift. USA, Kina mv.? Jeg ved det ikke præcist, og derfor passer aktien ikke længere til min risikoprofi. Tror der er mere profit at hente i AI, Robotic, Data, Solar m.m
-
-
-
meget vil blive betydeligt billigere i det kommende årti (2030+), drevet af AI-revolutionen, automation, global skalering og teknologisk deflation. Det skaber overflod i produktion, hvilket presser marginalomkostninger nær nul i mange sektorer – ikke gratis, men meget lavere priser end i dag, med enorme gevinster i tilgængelighed og lavere inflation på tværs.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind