NOVO — Oktober 2024
-
Jeg skal ikke præcis sige, hvordan analytikerne fa
stsætter deres kursmål for NOVO, men et af de mest populære værktøjer til værdiansættelse er DCF (Discounted Cash Flow). Kort sagt handler DCF om at forudsige fremtidige pengestrømme og derefter tilbagediskontere dem til nutidsværdi. Hele ideen bygger på, at penge i fremtiden er mindre værd end penge i dag på grund af risiko, inflation og præferencen for at kunne forbruge pengene med det samme. -
Jeg antager derfor, at flere af dem bruger DCF til at værdiansætte Novo. Hvis de bruger DCF, inkluderer deres modeller en række antagelser, herunder forventninger om fremtidig vækst, driftsmargin, risikofaktorer, lån, skat osv. Da analytikerne ikke deler deres modeller med os, er det svært at vurdere de antagelser, de har baseret deres beregninger på.
-
Men vi ved jo alle, hvor svært det er at forudsige fremtiden. For at understrege dette har jeg fundet to specialer fra CBS, hvor DCF er brugt til at værdiansætte Novo. Det ene speciale er fra 2017, og det andet fra 2018. Derfor er Wegovy ikke med i deres prognoser, og Ozempic er heller ikke vurderet i nævneværdig grad i specialet fra 2018.
-
-
Dette er ingen kritik af forfatterne bag specialerne, som uden tvivl har gjort deres bedste med den information, de havde til rådighed på daværende tidspunkt. Det er dog tydeligt, at de har vurderet Novo som et modent selskab og ikke som et vækstselskab, som det er i dag på grund af den omfattende vækst i fedmeforretningen.
-
Jeg har opstillet deres prognose for omsætningen fra 2018 til 2023 sammen med den faktiske omsætning for Novo. I kan se, hvor meget deres prognose rammer ved siden af, især fra 2021, da Wegovy blev introduceret på det amerikanske marked: https://www.zirium.dk/static/novo-dcf-diff.png
-
Nu siger I måske: 'Kære Zirium, analytikerne fra anerkendte banker og analysehuse har alverdens data og komplekse modeller med indbygget AI til rådighed, så deres prognoser kan du ikke sammenligne med specialestudernes arbejde.' Det har I sikkert ret i, men hvis min hukommelse ikke svigter mig, så var de selvsamme analytikere i 2018 - 2020 ikke i stand til at forudse den enorme vækst, som fedme ville bringe til Novo, selvom dataene som sådan var tilgængelige.
-
-
Tak for dine tanker zirium. Jeg er for længst holdt op med at spilde min ungdom på DCF-, EVA modeller og hvad de alle sammen hedder, der "forudser" en akties værdi. De bygger som oftests på så mange forudsærtninger som alligevel ikke holder i praksis (se bare hvor svært meteorologer ofte har ved at forudse vejret bare en uge frem, og her taler vi om mange år frem inklusiv en meget usikker terminalværdi). Så jeg kigger i stedet på analytikernes kursmål (som heller ikke er enige), idet deres
-
Det er svært nok at vurdere fremtidens fedmemarked. For deraf at udlede fremtidig omsætning og indtjening for Novo. Hvis man også skal sige noget om fremtidig aktiekurs, så skal man også gætte på, hvilke tanker (gode og dårlige) populationen af investorer vil gøre sig.
-
Troldmanden, kan ikke lige se logikken i dine tanker vedr. positiv afsmitning på Gubra og ZP kurserne, når begge velsagtens er "valgt fra" af LLY...?
-
Novo Nordisk kan stå over for mange fedmeudfordrere i 2029 https://proinvestor.com/investornyt/1226591/novo-nordisk-kan-sta-over-for-mange-fedmeudfordrere-i-2029
-
Status: Fremtiden for Novo Nordisk og de andre fedmeselskaber https://www.nordnet.dk/blog/novo-nordisk-sidste-nyt-fra-den-europaeiske-diabeteskonference-easd/?utm_source=ACS&utm_medium=email&utm_campaign=DK_nyhedsbrev_uge41_2024&fbclid=IwY2xjawF5g9hleHRuA2FlbQIxMQABHYhdr8AHTs1f_prdCsKh9-X7UTe9HMERheK7H8crDHdQgaFMKIZLzciwHA_aem_EviZJ9b_WZq88BfEExXoaw
-
Stroka, m.fl., jeg kunne egentlig godt tænke mig at få et realistisk bud på, hvad ZP og Gubra skal omsætte for, for at berettige nuværende kursniveau - tag gerne udgangspunk i hele træskolængder jf. antal aktier kontra omsætning i henholdsvis Novo og LLY vs. ZP og Gubra - læg dertil gerne Novo og LLYs forskningsmæssige fordele og gerne Morgningsstars forventninger til markedsandele fremadrettet?! God dag

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind