Grønne Aktier — Januar 2023
-
-
Det selvfølgeligt ikke realistisk alle går off-grid men folk som bor på landet kunne godt. Specielt hvis man kunne have sin ejen lille vindmølle, soltag, pejs, batteri, varmepumpe og hele pakken. Derudover 20 tønder land med træer så der er til pejsen. Har faktisk pænt over 1000 teak træer på farmen oppe i nordthailand. Går dog 10 år mere inden de kan fældes
-
Synes ikke det giver mening at sige hvis alle huse har solceller og varmepumpe. Hovedparten af danskere har fjernvarme. En gennemsnits familie bruger godt 4000kw strøm om året. En elbil med 20.000km kørsel om året bruger ca 4.000kwh. Strøm til elbil kan man få 85 øre afgift refenduretduceret. Staten vil uden solceller få fuld afgift på godt 4.000kr i afgifter fra den husstands forbrug af strøm. Resten af regningen er den rå strømpris og div tariffer til den lokale leverandør
-
Selv i det ekstreme tilfælde hvor husstanden kan få 100% dækket (hvilket de jo ikke kan) så vil der i dette tilfælde blive sendt 12.000kw ud i nettet. Det er op til 12.000 x 85 øre altså 10.200kr
-
Så i dette tilfælde vil staten altså ØGE afgift indtjeningen med ca 6.000kr i afgifter, ved der bliver monteret solcelletag
-
Selv hvis husstanden bruger meget mere strøm, så vil staten i de fleste tilfælde enten øge deres afgift indtægter eller kun miste meget lidt
-
Så det er en forkludret debat om mistede indtægter.
-
Jeg høre heller ikke politikerne sige at jeg skal brandbeskattes hvis jeg sælger min V8 tørstige bil og skifter til en de kan køer 18 km/l. Det vil jo reducere statens afgifter med 2/3.
-
Eller når næsten alle partier i folketinget ønsker at reducere tilgangen af nye rygere. Afgiften hæves her og nu. Men når der rekruteres færre ryger så falder statens afgifter
-
Vi kunne blive ved
-
Så derfor er det en total forkludret debat om mistede afgifter hvis der bliver opstillet en masse solceller på tagene
-
Men der er en type af tage hvor det godt kan ende med tabt afgifter. Det er store tage, offentlige såvel som private, hvor dagsforbruget af strøm er SÅ højt at de stort set kan forbruge alt strøm
-
Sådan nogle cases vil der blive eet netto tab
-
Men selv i de tilfælde vil der typisk være overskud i strømproduktion før kl 08 og efter kl 16. Også i weekenderne
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind