Grønne Aktier — Januar 2018
-
Jeg har også undret mig over, at den ikke stiger ovenpå de overraskende mange ordrer op til nytår. Men måske skyldes det de forhold, som jeg nævnte i mine kommentarer d. 22/12. Men jeg havde troet, at de mange ordrer ville opveje dette og give kursfremgang – i alt fald på kort sigt.
-
Det er godt nok en ordentlig luns AB får langet over disken i dag, men trods alt flot, at kursen ikke er røget helt i hullet.
-
Det var overraskende, at Vestas fik så mange ordrer lige inden nytår; og at 2017 dermed blev et super år målt på ordrer. Derimod er det ikke overraskende, at cash flow opjusteres – for det ligger implicit i det at få mange ordrer: Mange ordrer giver store forudbetalinger og dermed et stort cash flow.
-
Præcis.
-
Som @doodha rigtigt nok skriver, så kan opjusteringen i sig selv ikke overraske, grundet stor ordreindgang i december. Som investor har vi blot fået bekræftet vores positive forventninger. Hvis vi i regnskabet får et DB i den øvre del af forventningerne, så skal kursen op, da alle er skeptisk på indtjeningsevnen. Jeg kan næsten ikke vente på årsregnskabet, håber det bliver en forsinket julegave.
-
Hertil kommer, at der meget vel kan være overleveret ekstra mange MW i 4. kvartal: Hvis man sammenholder de første 3 kvartaler i 2016 med de første 3 kvartaler i 2017, er der overleveret noget mindre i '17 end '16. Og dette på trods af at beholdningen af ordrer var større i 2017 end i 2016. Der kan derfor sagtens være en stor pukkel som er blevet leveret i 4. kvartal '17.
-
Og eftersom indtægten bogføres ved den endelige overlevering, kan der meget vel ligge en meget positiv overraskelse her. … Og det er så endnu en af de overraskelser, hvor vi bagefter kan sige, at det egentlig ikke burde kunne overraske – fordi det kunne vi sige os selv...
-
Per Hansen og Lau er begge positive på Vestas. De havde en spændende snak om selskabet i Millionærklubben idag. Jeg er helt på linje med dem i deres betragtninger. Jeg har os stor tiltro til Vestas´s ledelse, som har leveret en forrygende Turnaround.
-
underligt at Vestas falder efter GE´s regnskab. Alle ved jo at branchen er ramt af prispres. Intet nyt i det.
-
Så fik Vestas lige tæsk en gang til, fordi det går skidt for en konkurrent. Siemens fyrer på deres vingefabrik i US, det fik jeg at vide i forgårs, men resten af investorerne har åbenbart først hørt det nu. Det er vel naturligt, at når Vestas sætter sig massivt på markedet, bliver det svært for de andre.
-
Dagbladet Information har et ugentligt nyhedsbrev vedr. den grønne omstilling og vedvarende energi. Det giver et godt og kortfattet overblik over, hvad der sker på området. Som det hedder: ”Næsten alle verdens lande har underskrevet Paris-aftalen, men det kniber ofte med at følge de store klimaambitioner op med handling. I dette nyhedsbrev får du en oversigt over de store og små skridt, der tages i henholdsvis den rigtige og forkerte retning. Uge for uge.”
-
Her er et link til Informations nyhedsbrev: https://www.information.dk/nyhedsbreve?tpbnr#tid-37882
-
Det kan anbefales. Og man behøves ikke være abonnent for at modtage det – men det kan i øvrigt også anbefales.... Vi er jo alle forskellige: Nogle får deres informationer fra Fox News (og det kan man jo så mene om, hvad man vil...) – andre fra Ekstra Bladet – og jeg har så valgt Information.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind