Bavarian Nordic — November 2025
-
Beklager at det kan være et forvirrende indlæg, men det er skrevet hurtigt og med den store undring over kursfaldet i dag. https://proinvestor.com/boards/129763
-
Jeg har været på rejse de seneste dage og derfor har jeg først lyttet til Q3 conference call'et med analytikerne her til morgen. Det var absolut et interessant "call". CEO og CFO slå fast at forhandlingsprocessen med kapitalfondene havde sit udgangspunkt i bestyrelsen. De slå også fast at BN har ikke været til salg. Jeg tror det er vigtigt at fastslå at det er ikke direktionen som har initieret mytteri imod aktionærerne. Jeg syntes faktisk at direktionen genvandt lidt af min tillid i det call.
-
Der kom mange gode pointer frem på det call og jeg vil ikke gennemgå dem alle systematisk her men lad mig nævne nogle enkelt ting som jeg noteret mig.
-
Det kom frem at aftalen om salg af tredje parts produkterne snart bortfalder. Her ligger en omsætning på rundt 200 mio per år som bortflader når vi kommer ind i 2026. Det er ikke væsentlig men værd at husk på når man skal se på kvartalsregnskaber videre frem.
-
CEO Chaplin gennemgik også i flere rundter at for Public Preparedness anser de den årlige basisforretning for at være 1.500-2.000 mio kr og det på trods af det har ligget væsentligt højere i de seneste år De oplyste at for 2026 har de bekræftet order for 1.100 mio kr, hvilke gøre at de i løbet af 14 måneder altså kun forventer at få 400-900 mio kr order mere. Det er i min optik meget konservativt men ikke urimligt fordi Chaplin forklaret godt at disse kontraktsforhandlinger nemt kuldsejler.
-
Netop dette med Public Preparedness er et punkt, hvor Per Hansen økonomiske analyse, som baseret sig på konkret udmedlinger og historiske tal kommer ud lavere end hvad jeg tror på fordi jeg er mere optimistisk om hvad man kan opnå på både Mpox og Small pox segementet.
-
@eliotspitzer når man tænker på, at BN i 2026 kun regner med 700m i omsætning på mpox udover de 2,4 mia de havde sikret ved årets start, så lyder 400-900 vel ikke helt skævt for 2026
-
….der skulle selvfølgelig have stået 2025 mht. de 700m
-
Analytiker Thomas Bowers fra SEB Bank spurgte også i Q&A session om BN har planer om aktietilbagekøbsprogram for nogle af de penge de har fået ind fra salg af FDA voucheren. Her stillet CFO nogle prioriteter op med at først skulle de betale GSK og så må de se på andre investeringer og til sidste så kunne de evt. se på om der blev noget til aktionærerne. Med andre ord CFO sagde "Nej". Dette var måske det punkt, hvor jeg er mest kritisk. Det er altså fortsat sådan at ATP har bed om noget andet.
-
ATP har sagt på GF 25: "Det er vigtigt, at ledelsen i Bavarian Nordic indser, at den nuværende meget lave aktiekurs
gør, at aktien ikke kan bruges som betalingsmiddel ved akkvisitioner, og at ledelsen derfor skal holde sig fra dette, indtil aktiekursen er kommet op i et helt andet leje. For at genskabe tilliden til ledelsen af Bavarian Nordic, bør man starte med at informere om, at aktien for nuværende ikke vil blive brugt som betalingsmiddel...... -
...Dernæst skal
2
selskabet starte et større aktietilbagekøb, da balancen, når selskabets “Priority Review
Voucher” bliver solgt, sagtens tillader dette. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at selskabet
lever op til markedets forventninger. Disse tiltag vil styrke troen på selskabet med tiden.". CFO vælger altså fortsat at igonerer sin størrest enkelt aktionær. -
se bort fra "2" i forrige char-melding. Det er en copy past fejl.
-
Direktionen kom i conference call'et også ind på "opkøb" og her blev det klokkeklart at der er tale om både opkøb af enkelt nye produkter men også M&A på selskabsniveau. Det er her at den store spænding mellem hvad ATP ønsker og hvad selskabets ledelse signaler ligger. Men jeg tænker at dette kan komme på linie hvis en ny bestyrelsesformand tilpasser startgien så alle interessenter er taget med i ed. Men det understreger også behovet for en ekstraordinær GF i mine øjne.
-
Direktionen oplyst på conference callet at der snart vil komme mere op mødet i decmeber og at her vil de informere om strategien. Det bliver også muligt med fysisk fremmøde ved denne lejlighed. Jeg syntes det er fint at de ny lægger kortene på bordet og så må eksempelvis ATP tag bestik af situationen.
-
Endeligt så må jeg sige at den rejse-vaccine forretning som de har er utrolig positiv. De udvider også på salg og amrketing siden og dette kan bliuve et godty vækstlokomotiv i de kommende år.
-
Mødet i december bliver meget vigtigt for min vurdring af selsakbet. CFO talt i pressen for et par dage siden om at kapitalfondene kunne have givet "en masse penge" til opkøb osv. men jeg tror det er vigtigt at selskabet ikke for "vokseværk" og derfor måske i højere grad skal følge den rute ATP har angivet. Men kan parterne find noget på halvvejen så tror jeg dette kan blive stort.
-
15/11 10:50 af Bavainvestor - Du nævner at 400-900 vel ikke helt skævt for 2026. Jeg vil gjerne påpeget at jeg har svært ved at se at GAVI's stockpile ikke skal komme i spil i 2026. I tillæg så mPox epidemien genopblusset (eller man er begyndt at test igen) og derfor tror jeg på mere.
-
Jeg forstår at analytiker fra Jefferies og Nordea Markets ikke deltog i spørgsmålene igår. Der skal være lidt disstance imellem rådgiverrollen og hvornår analyser bliver genoptaget....
-
I tillæg så skal Michael Novod fra Nordea til Novo Nordisk IR. MEN hvorfor var Søren Løntoft Hansen fra Sydbank ikke på banen igår?
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind