Bavarian Nordic — Oktober 2025
-
Jeg vil gerne lige oplyse, at jeg fortsat har alle mine Bavarian Nordic-aktier, og jeg har tidligere sagt, at jeg ikke sælger noget under kurs 300. Men jeg tænker også på, om jeg ender med at blive til grin for mine egne penge.
-
Jeg synes, det er en katastrofe, at selskabets aktionærer ikke har kunnet tage et opgør med bestyrelsen, fordi vi lige nu risikerer, at der kommer en dominerende storaktionær, som kan sætte os skakmat fremadrettet. Der er mange julelege, som kan komme i spil fremover.
-
Lad mig opridse et eksempel på, hvad der kan ske, når man ikke sætter en stopper for en bestyrelse, som ikke respekterer sine aktionærer. Topsil Semiconductor Materials A/S blev i 2016 tilbudt et offentligt opkøb fra det taiwanske selskab GlobalWafers Co. Ltd. Samtidig valgte bestyrelsen i Topsil at sælge selskabets vigtigste ejendele direkte til GlobalWafers, uden at aktionærerne fik mulighed for at tage stilling til selve overtagelsestilbuddet.
-
Dette resulterede i, at aktionærerne ikke fik en mulighed for at trække sig ud gennem en afnotering, og selskabet forblev børsnoteret i en periode, selvom hovedvirksomheden var solgt. Sagen har skabt juridisk debat om bestyrelsens ansvar og aktionærernes rettigheder ved sådanne overtagelsesforsøg, særligt med tanke på den såkaldte "board neutrality rule" i selskabsloven § 339.
-
Selvom Topsil-sagen rejste debat om aktionærbeskyttelse og bestyrelsens ansvar, har det ikke ført til lovændringer i § 339. Det betyder, at det stadig er op til selskabets vedtægter og generalforsamling at beslutte, om bestyrelsen skal være neutral ved overtagelsestilbud. Historien gentager sig når der ikke er ordentlig modstand.
-
Cupcake - Jeg vil gerne understrege at jeg fortsat er meget imponeret over din indsats og energi i denne sag. Jeg syntes også at DAF har forsøgt at byde sig til på bedst mulig måde. Derfor bliver jeg lidt frusteret når jeg ser at der ikke helt kunne blive samlet front fra de andre aktører.
-
Hvorfor mener DAF at det ikke længere er nødvendigt med generalforsamling og at få en person ind ? Er det kun Løgstrup der stadig mener at vi kan vinde ? Længe så alt positivt ud - men jo mere man læser herinde nu, så føles det lidt som om KF vinder ? Svært at forstå prisen er under 240 når den burde svinge mellem 249-251 ?
-
sidder lige og hører sorte tal. Han er utrolig stolt af at have forhandlet en pris igennem, som han slet ikke er tilfreds med. Han får lige sagt at det er 2 mia ekstra. hvordan er 78 mio*17 kr. 2 mia ? Hvordan kan man være stolt af at få 7% eller ca. 15% højere en kursen var i snit i sidste ½-del af 2024, hvor der kun er kommet gode nyheder siden ? Hold kæft hvor KF har det nemt
-
Der er kun 5% der er gået med Voss. Nej-gruppen havde samlet OVER 10%. Nogle har været ude at sige, at de forsætter nej tak. Aamund er forsat tavs. Er overbevist om, at der arbejdes på sagen, men at man afventer sidste KF udspil 22/10. Jeg har købt flere på 240, da tilbuddet var 233, @Strøjer. Der er altså fortsat langt fra 31%. KF ved godt at BN er mere værd. Ligeså bestyrelsen, der har smidt al skam overbord. Er på ferie fra i dag - så mindre aktiv (tror jeg)
-
Cupcake - Jeg er også meget spændt på sidste KF udspil 22/10 og evt. om der kan komme en «hvid ridder» i sidste øjeblik selvom jeg har ikke meget tror på det.
-
Her med upload af image: https://freeimage.host/i/KSI5AVR
-
Det image jeg lige har uploaded er en oversigt over større short positioner i BN tilbake til 2023. Bemærk der er er konstant et niveau over nul i short frem til 2025.
-
Her er upload af iamge 2: https://freeimage.host/i/KSIc90Q
-
Image 2 dækker over større short positioner i 2025. Her ligger det ikke på det højeste niveau men relativt højt sammenlignet med historiske men pludslig mellem febuar og april dropper det voldsomt. Hvad skete i den periode? - Er det at BN blev tildelt en Priority Review Voucher (PRV) i februar 2025 selvom dette kunne ikke kommet helt som en overrasklese eller skete der noget andet i marts 2025?
-
Mail fra Dansk Aktionærforening (DAF) i dag mandag 20/10 kl. 17.01 https://proinvestor.com/boards/128288 Indlæg 129032 - essensen er vel vent til d. 22/10
-
@ES kan ikke læse dine uploads på mobil, desværre. Anvender selv Zirium for short watch. Udvikling af shorts / kursen i foråret var / er efter min bedste overbevisning ikke en tilfældighed. Og slet ikke efter de seneste “hændelser”, tværtimod giver det nu rigtig god mening…. Ærgerligt at myndighederne har valgt at aktiertransaktioner kan foregår anonymt og, at der ikke er bedre “styring” med shorts. Myndihedskontrol forekommer ikke eksisterende, a la Sanjay Shah udbytte-skandalen.
-
(fort.) Det er ok, at shorte - det skal dog være ærligt og gennemsigtigt, dvs kontrollerbart, hvis vi skal have tillid til systemet. Man skulle tro AI kunne anvendes
Men det er nok ikke interesse for at kunne kontrollere… Lau sagde det som den største selvfølge vedr. ejerskab - noget a la “man får nogle bankvenner til hver at købe 4,8%. Hvem skal kontrollere det?” Så længe det er de “kloge”, altså dem med $$$, der fører, så er myndighederne mere “large”. Derfor SKAL vi holde fast. -
(fort.) “ Også Lars Hytting, aktiestrateg hos Arthascope, har takket nej og kalder buddet på 250 kr. pr. aktie for “et fedtet bud”, mens Per Gramstrup, fondsmæglerdirektør og indehaver af Asset Advisor Fondsmæglerselskab, går så langt som at kalde buddet “en meget ussel forhøjelse”. Flere i artiklen anbefaler at vente til 22/10.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind