Bavarian Nordic — Oktober 2025
-
Sådan hører jeg det slet ikke, @EliotSpitzer
-
Hytting siger at de har opnået en stor sejrer og han syntes der er grund til at være stolt af hva man har opnået med hensyn til at få kurs 250 på plads. Han syntes fortsat BN skal være børsnoteret og han håber ikke fondene lykkedes med overtagelsen. Men han er altså ikke megte bestemt på at holde forsvarværket.
-
Jeg forstå ikke hvordan kurs 2050 er en sjrer, hvis ikke det er færdig han er i tvivl om hvad ben han skal stå på.
-
Beklager - Vi tar den lige igen:
Jeg forstå ikke hvordan kurs 250 er en sejrer, hvis ikke det er færdig han er i tvivl om hvad ben han skal stå på. -
De to kapitalfonde har med et bud på 250 kr. formået at splitte modstanderne af opkøbet og holde dem hen, så der ikke blev tid til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Jeg kan ikke gennemskue ud fra rygterne, hvilken rolle ATP har spillet, men jeg frygter, at de er blevet bundet af tidligere fortrolighedsaftaler og derfor er blevet isoleret som modstandere. Samtidig har andre danske kapitalfonde sagt nej, støttet af Dansk Aktionærforening (hvilket jeg ser som ret heroisk), men nu
-
men nu har nogle af dem alligevel valgt at acceptere buddet på 250 kr.
-
Det efterlader Hytting med en fragmenteret front og et binært valg mellem enten at acceptere eller lade være med at sælge. Jeg havde forventet, at der ville blive indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling for at konfrontere bestyrelsen og kræve en bedre redegørelse, men i stedet har modstandsgruppen valgt at forhandle.
-
. Kapitalfondene har dermed formået at splitte parterne og opnå et resultat, jeg finder utilfredsstillende. Derfor forstår jeg ikke, at Hytting fejrer dette som en sejr. For mig hænger det ikke sammen med det, fondene tidligere har udtalt.
-
Hytting beklager, at selskaber bliver afnoteret, og at det er svært at være langsigtet investor. Men ved ikke at gøre ordentligt modstand i denne sag, bliver situationen kun værre fremover. Døren står nu på vid gab. Hytting påpeger, at kursen på BN tidligere i år har været lav, og derfor er 250 kr. måske ikke så slemt, men ingen nævner, at Bavarian Nordic var udsat for massiv shorting, da fondene indledte forhandlingerne.
-
Jeg tror ikke, fondene stod bag short-positionerne, men de udnyttede blot, at et "ulve-kobbel" angreb selskabet. I sådan en situation har vi brug for langsigtede investorer, der holder fast i de fundamentale værdier. I stedet resignerer Hytting og siger, at BN måske kun er 250 kr. værd i dag.
-
Jeg kan også oplyse at jeg selv har været i aktiv dialog med Finanstilsynet men det som var ulovligt tidligere er tilsyneladende ikke lige så ulovligt længere. Sagen bliver i hvert tilfælde trukket ud rent sagbehandlingsmæssigt. Det betyder at BN’s direktion og bestyrelsen først senere kan blive gjort til ansvar med bødebeløb som forsikringen som kapitalfondene stiller til rådgighed vil betale.
-
Det ville jo være trist om en en sag om lidt ulovligheder skulle komme ud og forstyrer et opkøbsforløb. Beklager min lidt bitter tone men jeg føler virklige at der er en frygt for magtfuld aktører i markedet.
-
Det er vigtigt at forstå, hvordan tilslutningsprocenten påvirker processen. Hvis kapitalfondene opnår mere end 75 % tilslutning, er de forpligtet til at købe aktier til kurs 250. Skulle de for eksempel kun nå 55 %, har de stadig muligheden for frivilligt at købe til samme kurs.
-
Kommer de derimod under 50 % plus én aktie, kræver det bestyrelsens godkendelse. Så længe de holder sig under 90 %, risikerer vi en langvarig skyttegravskirg, hvor afnotering kan ende med at blive sekundært. Jeg vurderer, at når de rammer cirka 60 % eller derover, vil opkøbet sandsynligvis blive gennemført, da selskabet ganske enkelt er en en guldklump og det er for værdifuldt til at lade være.
-
Jeg vil gerne lige oplyse, at jeg fortsat har alle mine Bavarian Nordic-aktier, og jeg har tidligere sagt, at jeg ikke sælger noget under kurs 300. Men jeg tænker også på, om jeg ender med at blive til grin for mine egne penge.
-
Jeg synes, det er en katastrofe, at selskabets aktionærer ikke har kunnet tage et opgør med bestyrelsen, fordi vi lige nu risikerer, at der kommer en dominerende storaktionær, som kan sætte os skakmat fremadrettet. Der er mange julelege, som kan komme i spil fremover.
-
Lad mig opridse et eksempel på, hvad der kan ske, når man ikke sætter en stopper for en bestyrelse, som ikke respekterer sine aktionærer. Topsil Semiconductor Materials A/S blev i 2016 tilbudt et offentligt opkøb fra det taiwanske selskab GlobalWafers Co. Ltd. Samtidig valgte bestyrelsen i Topsil at sælge selskabets vigtigste ejendele direkte til GlobalWafers, uden at aktionærerne fik mulighed for at tage stilling til selve overtagelsestilbuddet.
-
Dette resulterede i, at aktionærerne ikke fik en mulighed for at trække sig ud gennem en afnotering, og selskabet forblev børsnoteret i en periode, selvom hovedvirksomheden var solgt. Sagen har skabt juridisk debat om bestyrelsens ansvar og aktionærernes rettigheder ved sådanne overtagelsesforsøg, særligt med tanke på den såkaldte "board neutrality rule" i selskabsloven § 339.
-
Selvom Topsil-sagen rejste debat om aktionærbeskyttelse og bestyrelsens ansvar, har det ikke ført til lovændringer i § 339. Det betyder, at det stadig er op til selskabets vedtægter og generalforsamling at beslutte, om bestyrelsen skal være neutral ved overtagelsestilbud. Historien gentager sig når der ikke er ordentlig modstand.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind