Bavarian Nordic — September 2025
-
MarketWire oplyser følgende om Berlinske’s artikel ” ATP blev misforstået forud for bud” (s. 4-5, 17. sept 25); Bavarian Nordics bejlere, Nordic Capital og Permira, fejltolkede angiveligt storaktionæren ATP's holdning forud for milliardbuddet på vaccineselskabet. Det skriver Berlingske Business på baggrund af unavngivne kilder. Det var en klar opfattelse, at ATP som minimum ville have forholdt sig neutral og ville have ventet med at give sin vurdering af tilbuddet, lyder det fra en kilde.
-
Ifølge en anden kilde var der endda indikationer på, at ATP ville sige ja til buddet. Inden for få timer havde ATP dog afvist de to kapitalfondes bud på 233 kr. per aktie, og med en ejerandel på godt 10 pct. af Bavarian-aktierne var det umuligt for bejlerne at skaffe accept fra 90 pct. af aktionærerne, som tilbuddet indledningsvis var betinget af.
-
Claus Berner Møller, vicedirektør i ATP, fortæller i en mail til Berlingske, at man fra start har været klar i mælet over for alle parter om, at tilbuddet ikke ville blive accepteret. Minimumskravet fra de to kapitalfonde er efterfølgende blevet sænket til 75 pct., så det igen er muligt at få opkøbet gennemført uden ATP's accept.
-
Ovestående tre indlæg er baseret på info fra MarketWire men jeg kommer med yderligere når jeg har læst den fulde artikel senere.
-
Jeg har svært ved at forstå at der er tale om en misforståelse. Dette lyder vist mere som en undskyldning nu hvor fondene har løbet panden imod en mur.
-
Nu har jeg læst Berlinske artiklen og der hersker usikkerhed om hvorvidt ATP har været på insider-listen eller ikke forud for annoncering af budet. Men hvis kapiatlfondene taler om "misforståelse" så er det vel meget enkelt fordi så har ATP måtte være på insider listen. Jeg kommer mere tilbake til hele denne historie senere.
-
-
I denne uges afsnit af Investeringspodcasten ser Per og Helge nærmere på streaming-krigen: Netflix er stadig de største, men hvad med mulige fusioner? Og hvad betyder det for investorerne og forbrugerne? De dykker også ned i USA’s brandvarme aktiemarked, Teslas kursstigninger efter Elon Musks aktiekøb, Bavarian Nordics krig, Novo Nordisks fyringsrunde – og Ørsteds emission https://proinvestor.com/boards/128452
-
Man kan sige, at buddet har udløst en katalysator, der viser hvor lidt værdi den nuværende ledelse har skabt til aktionærerne og hvor meget til dem selv. Tænk sig at være 9. Bedst betalte ceo i C25, og så kan man ikke engang sælge butikken til andet end under de kurser som man har udvidet kapitalen med.
-
Nu køre MedWatch også med Berlinske's artikel fra tidligere i dag: Media: PE funds misread ATP’s position prior to Bavarian Nordic bid men så høre den næste sætning: "An unnamed source said that there were signs that ATP would accept the takeover bid for Bavarian Nordic prior to the announcement.". ATP har i artiklen svaret via en e-mail at de har hele tiden haft den samme holdmning til dette.
-
De unavngivne kilder fra Berlinske må være på insider-listen og jeg antager ikke Lasse Friis har god kontakter i London så derfor er min konklusion at dette information kommer fra enten BN selv eller fra Kromann Reumert. Advokaterne har jo også al mulig grund til at skubbe tranaktionen igennem. Det udløser helt sikkert en del mere indtjening (og evt. bonus).
-
Kapital fondene oplyse at de ikke ville give information og ATP svaret via e-mail. Derfor min konklusion om hvem der er insider bagved denne historie.
-
Den proces som kapitalfondene og Bavarian Nordic har kørt er ikke via en investeringsbank men via advokater. Det er derfor at dette forløb bliver så uprofessionelt. Advoikater kan godt være juridiske rådgiver i sådan en proces men en inevstment banker ved at man skal have et klart tilsagn og det har de tydligvis ikke fået fra ATP. Jeg tror heller ikke på advokaterne har et industri-netværk til at afdække andre potentielle køber indenfor pharma. Denne proces fremstår mere og mere uprofesionel.
-
Oliver Machholdt - Partner at Kromann Reumert | Life Science & Healthcare | M&A |Partner at Kromann Reumert | Life Science & Healthcare | M&A | -
PUBLIC TAKEOVER OFFER - BAVARIAN NORDIC A/S https://www.linkedin.com/posts/olivermachholdt_public-takeover-offer-bavarian-nordic-activity-7355895926923714560-I07p/
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind