Bavarian Nordic — November 2024
-
Jeg tror bestemt ikke de fjerner PHEIC. Mpox er forsat i uptrend. Det spreder sig kun til flere omkring liggende lande og smittespredningen ændre karakter. I flygtningelejrene i DCR er det primært børn der smittes modsat i Uganda er det mere yngre voksne og ved seksuelt overført smitte. Så risikoen for smitte til den øvrige del af verden er ikke blevet mindre tværtimod. Det enkelte tilfælde der lige har været i England viser kun hvor virulent smitten er.
-
Jeg har ikke fået med mig at der har været et Clade 1b i Nordirland og Zambia. Jeg har hellere ikke tidligere set at der er det første tilfælde af Mpox nogensinde på Mauritius. Dette er ifølge den nye WHO rapport.
-
Hej Eliot, der har ikke været nogle clade 1b tilfælde i Nordirland. Jeg studsede godt selv over formuleringen i WHO rapporten, men det er de 4 tilfælde i samme husstand i London, som de skriver er sket i “The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland”
-
Bavaninvestor - Ja, jeg tror du har ret. Det drejer sig fortsat om den husstand i London med 4 tilfælde. WHO nøjes ikke kun med United Kingdom men tager hele det officielle navn. Jeg kan se at Nordirland har haft 17 Mpox IIb tilfælde i 2024 (per 30. Oct. 2024). https://www.irishtimes.com/health/2024/11/07/mpox-cases-reported-in-uk-but-risk-to-ireland-remains-low/#:~:text=No cases of clade Ia,and 227 cases in 2022.
-
Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad WHO Emergency Committee skal opnå men ordlyden fra pressen tyder på at man afblæser det globale dimension af epidemien. Vanlig vis melder WHO ud med PHEIC for at mobilisere vaccine-indkøb (og andet udstyr som test- og beskyttelsesudstyr). Der er jo en del på plads her. I tillæg ser det ud som om det holder smitten holder sig til Afrika (og særlig for clade 1b). Det giver vel derfor mening. Men vi får at se hvad der sker.
-
Jeg må dog indrømme at jeg har en mistanke om der ikke helt er overblik endnu. Der er kommet styr på smitte i de første epicenter men det er fordi det er mine-samfund og flygtning lejrer, hvor der er en sundhedstjeneste. Smitten kan vel have spredt sig uden for dette område. WHO melder også at det er vanskeligt at test i Congo.
https://www.euronews.com/health/2024/11/11/mpox-cases-in-congos-epicentre-may-be-plateauing-who-says -
Cupcake - Tak for input. Jeg prøvet at lede efter den information igår men havde ikke rigtig god tid. Men så tænker jeg at det er lidt åbent hvad svaret bliver.
-
Fatter ikke at der er nogen som tør være ude af aktien op til regnskabet
-
OVERBLIK: Disse selskaber er shortet på det danske aktiemarked https://proinvestor.com/investornyt/1242066/overblik-disse-selskaber-er-shortet-pa-det-danske-aktiemarked
-
Ja, nu kommer der konkurrence fra uventet side ifølge Reuter. De melder nemlig at Rusland kan sælge vacciner til Afrikanske nationer og de tidligere Sovjet-republikker. Det må jeg siger Reuters - Interessant https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/russia-says-african-ex-soviet-countries-interested-its-mpox-vaccine-2024-11-13/
-
Ok, men i så fald må de vist selv til lommerne. Tror næppe de skal forvente de $0,5
b fra US de går og venter på er lige på trapperne i så fald -
Ifølge Reuters så er der stor interesse - eller hvad vi nu skal sige. De oplyser i hvert tilfælde følgende: "DRC og Rwandas regeringer reagerede ikke på anmodninger om kommentarer om den russiske vaccine.".
-
og videre oplyser Reuter's artikel om interesse: "Talsmænd for sundhedsministerierne i Burundi og Uganda og en højtstående folkesundhedschef i Nigeria sagde, at de ikke havde kendskab til bestræbelserne på at købe russiske mpox-vacciner.".
-
og fra tidligere sovjet-reubliker er der følgende interesse ifølge Reuters: "En højtstående offentlig sundhedschef i Usbekistan sagde, at regeringen ikke havde brug for vaccinen, fordi der ikke havde været nogen mpox-tilfælde i landet." og videre "Regeringerne i Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Georgien reagerede ikke umiddelbart."
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind