Bavarian Nordic — Oktober 2024
-
Det var da mere imponerende forleden at nyheden om, at en tysker der havde fået mpox på en tur til Afrika, kunne få aktien til at stige 10%. Før vi får nogle konkrete nyheder må vi forvente store udsving. Stigninger
uden reelt indhold ender som regel med at sive tilbage, det har vi set mange gange med BN. -
Nyheden om den tyske patient kom samtidig med at Roche CEO udtalte, at flere mennesker har Mpox i Europa, end der er blevet rapporteret. Den nyhed har jo en mere generel karakter. Den tyske patient havde også Clade 1 b-varianter som er mere smitsom. I Tyskland har der været nye tilfælde: 6 i maj, 10 i juni, 29 i juli, 23, i august og 23 i september og dette var så først med clade 1 b.
-
Kan også som et kuriosum nævne at Danmark har haft nye Clade 2 Mpox tilfælde i 2024: 0 i maj, 0 i juni, 5 i juli, 1 i august og 5 i september.
-
Ja og det anses også for sandsynligt at vi vil se et par tilfælde af clade I her - fra rejsende. Men det er jo ikke noget der giver anledning særlig bekymring. Som for clade 2 er den
ikke defineret som “en meget smitsom” sygdom (kun ved tæt fysisk kontakt) så det er ikke noget der lige pludselig spreder sig med raketfart. -
-
Nej de 10% (kurs 230 ca) var for længst overstået da jeg kiggede på aktien forleden. Vi krydser fingre for god value i aktien og stigninger herfra. Men det bliver et bumpy ride, for halvdelen af forretningen er meget volatil - nogen gange drevet af epidemien og andre gange drevet af frygt for bioterror. Måske kan der komme et vist stabilt bidrag fra nogle royalties ved lokal produktion i Afrika, men vi må se hvor det bærer hen.
-
Godmorgen

-
God morgen

-
17:50 Bavaninvestor - Du giver udtryk for at smitten i Europa ikke giver anledning til særlig bekymring og signaler vi taler om få tilfælde. Jeg ser tingene med nogle andre briller. I Europa er der mange steder et beredskab klar allerede nu og en del af dette kræver løbende indkøb af MPV-BN. Et smitte tilfælde udløser at du pludselig igangsætter vaccination af sundhedspersonale og risiko grupper rundt dette tilfælde. Og, nej, vi taler ikke Covid tilstande men se på USA i 2022. Detblev i løbet….
-
..af måneder er niveau som Afrika i dag. Der vil derfor i en del år fremover være behov for MPV-BN til både smitteudbrud og snitteforbygning. Jeg skriver ikke om snittet fordi jeg tror en stor global pandemi lurer om hjørnet men for at vise at mange bække små gør stor å. Lad mig give et eksempel. Stavanger Kommune i Norge har besluttet at de giver vaccine gratis til personer i risiko-grupper fordi der har været smittet i Oslo. Det bliver ikke et kæmpe antal vacciner men hvis mange byer af …..
-
…denne størrelse giver sådan et tilbud så akkumulere det sig. Dette er også til den høje pris fordi her er ikke storindkøb. https://www.stavanger.kommune.no/helse-og-omsorg/vaksiner-og-smittevern/
-
Så min pointe er at BN kommer til at ligge på et godt salg af Mpox vaccine i årene frem og særlig fordi beskyttelsen fra koppe vaccinationer ikke er tilsted i den yngre generation og vi rejser meget. Der vil så komme konkurrence fra andre vacciner med det bliver dyrt og tager lang tid at etablere den kliniske pakke BN har i dag.
-
Jeg tror i særlig høj grad at BN kan punkter konkurrencen hvis de får produktion i Afrika. Her tror jeg i øvrigt at der bliver arbejdet en del i kulissen for tiden. https://www.scidev.net/global/news/mpox-vaccine-production-could-put-africa-first-in-line/
-
God artikel og spændende at se hvad det munder ud i
-
Det bliver også væsentlig for efterspørgslen hvor længe varigheden af vaccinens effekt kan opretholdes. Skal folk revaccineres efter fx 2 år eller holder vaccinen meget længere
-
Du har absolut en pointe i forhold til vaccine effektens varighed og her kan ligge en achilleshæl for BN. De nuværende studier peger lidt i hver sin retning. Men i udgangspunktet så holder de gamle vacciner (og BN’s vaccine er jo bygge på koppe vaccine teknologi), hvis man følger revaccinationsplanen. I
udganspunktet tror jeg at mRNA vacciner i udvikling vil ikke holde så længe. -
Der er ingen medicinsk grund til at prod. skal ligge i Afrika. Den snak, der foregår i Afrika blandt korrupte embedsmænd, som ingen egne midler har, understreger, at de er mere optaget af politik og andet dubiøst, der intet har med bekæmpelse af mpox at gøre. Snakken bidrager kun til at forsinke indsatsen. De lande, der skal betale for det hele, vil nok (forhåbentlig) insistere på at mpox bekæmpes med videnskab og ikke med politik. Der skal solide garantier til for at jeg synes BN skal gøre det
-
BN går forhåbentlig kun med til lokal produktion, hvis det bliver en risikofri model, hvor der kun er en potentiel upside. Dvs. hvor BNs omkostninger til tech transfer bliver fuldt dækket og hvor de blot får en mindre royalty per dose produceret. Samt en aftale hvor den lokale producent nsturligvis kun har licens til at sælge til udviklingslande.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind