Genmab — April 2021
-
Hej OnkelPer - godt at høre fra dig. Måske du kan hjælpe os her med en ongoing diskussion, der bliver ved med at poppe op. Er der måder, vi kan sætte noget mere flavour på estimaterne for, hvordan omkostningerne fungerer i de kliniske forsøg?
-
Vi bliver ved med at komme tilbage til den tudsegamle tommelfingerregel om, at en patient koster dkk 1m. Men er der noget vi kan udvide vores horisont med? Størrelse af cmc batch? Geografier? Størrelse af patientpopulation etc etc?
-
Omkostningerne til kliniske forsøg https://www.sofpromed.com/how-much-does-a-clinical-trial-cost/ Aner ikke om det holder vand.
-
Hej Jørgen. Jeg har primært kig til, hvad Pharma bruger på outsourcing i kliniske studier - dvs. udgifter til teknologier (vendors), deltagende klinikker (sites), monitorering (CRO), og administrativt arbejde i forbindelse med udførslen af det kliniske forsøg (CRO). Manufacturing har jeg ikke meget indblik i desværre, og det samme gælder pharma's interne udgifter til medarbejdere, udvikling, mm.
-
Det varierer utroligt meget alt efter hvor studiet udføres (fx får USAs læger ofte 50-100% mere for at udføre studieaktiviteter end vi gør i europa). Jeg har ikke hørt om tommelfingerregelen med 1m per patient før, men jeg vil sige at fejlmargen vil være meget meget stor. De fleste studier går tilmed over budget pga forsinkelser. Det er nok også klart at et dermatologistudie koster mindre per patient end et onkologistudie hvor der investeres heftigt i scanninger, biomarkører, biopsier mv.
-
Jeg tror det vigtigste jeg kan give videre er, at I skal regne med meget, meget langsom omstilling indenfor udførslen af kliniske forsøg. Så lad nu være med at regne med, at virtuelle patienter og AI kan halvere omkostninger om 10 år. Vi bruger stadig papir i klinikkerne!
-
Tusind tak OnkelPer - har lige gang i en større udgravning til 191m2 terrasse og går med snuden i mudderet. Omkring onkologistudiet - har du noget indtryk af, hvordan omkostningerne ville se ud, hvis man nu skalerede det til f.eks. 200, 300 og 500 deltagere?
-
Og omkring det med forsinkelser - hvordan driver forsinkelser ekstra omkostninger? Umiddelbart tænkte jeg, at forsinkelser “blot” tidsforskød studiets slutning/read-outs
-
Og super med dine inputs - det er et område, vi meget sjældent hører om
-
Jan gider stadig ikke tale om aktiesplit zzzz
-
Er der GF i dag?
-
Den kører nu
-
Hils abonninerne og smørrebrødsløverne
-
God dag at have hænderne i jorden, Jørgen! Jeg kan kun se, at omkostningerne per patient falder som antallet stiger. Mht. forsinkelser, så vil du jo skulle betale sådan en som mig for at jeg bliver ved med at levere teknologier til studiet, at mine projektledere stadig arbejder videre, for ikke at nævne evt. tiltag for at løse forsinkelser, som yderligere investering i patientrekruttering, eller værrere endnu, at man er nødt til at åbne nye lande og nye klinikker for at nå sine patient/data mål.
-
ATP beklager sig over lønninger til ledelse og bestyrelse og den variable løndel er for stor og man påskønner ikke engangsbetaling ved rekruttering ....
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind