Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Svagt Facebook regnskaber sender rystelser gennem investorer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. Der vil blive lavet mange Facebook opslag i dag. Den stigende trafik skyldes dog nok overvejende en negativ investeringsomtale, som Facebook helst ville have været foruden · FB (Meta) skuffede med deres regnskab i går · For en gangs skyld lå tallene under det forventede · Indtjeningen var 3,67 mod forventet 3,84 usd/aktie · Omsætningen var en anelse over det forventet (33,687 vs 33,4) mia. · For det kommende år forventer FB en omsætning på 27-29 mia. mod forventet 30 mia. · Aktien faldt med mere end 20 % i eftermarkedet 5 spørgsmål efter Facebook nedtur Hvor ender Facebook aktien i dag? Hvor meget trækker den andre vækstaktier med ned? Hvor meget breder faldet sig til globale aktier? Bliver de danske aktier også påvirket? Vil det markere enden på opturen for "spec-tech", som ikke mindst er de aktier som Cathie Wood investerer i, eller vil Facebook svaghed forblive hos Facebook?
  • Bliv klogere på containershipping.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Constantin Baack has been the CEO of MPC Container Ships since the foundation of the company in 2017. He has held various management positions in Germany and abroad, and has a strong passion for business, shipping and tennis. Luckily we managed to cover all areas in our conversation. Disclaimer: Jeg har aktier i MPC og Mærsk. https://www.youtube.com/watch?v=aaQi2xwJ3eM
  • DK Small Cap aktier: Udbytter 2021 og historisk

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Denmark Small Cap Stocks: Expected dividend payouts + yields for financial year 2021 + 10 year dividend history. Source: @NordicStock Klik på billedet for at gøre det større. [image: 100577_fullsizeoutput_1cd9.jpeg]
  • Effekten af en risk-off strategi

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lige lagt en lille video på den engelske research-kanal (invest like a guru). Her kigger jeg på effekten af vores risk-on/off metode (gælder for strategierne på Invest like a guru), som jo lige nu er i risk-off selv om markedet stiger. Grundideen er jo (helt som i min normale Markettimer-strategi), at vi ikke nødvendigvis får hele opturen, men til gengæld undgår en stor del af de store nedture. Her får I nogle statistikker, der viser forskellen på, når vi kører ren aktiestrategi, og når vi kører med risk on/off. https://www.youtube.com/watch?v=IWO39l7kWMc
  • Novo vs Novartis

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    De kom begge med årsregnskab i dag. Så her er en anledning til at sammenligne nøgletal. Novo Omsætning 140,8 mia dkk Overskud før skat,renter .. 58,6 mia dkk (41,6% af oms) Overskud e.skat 47,1 mia dkk Markedskap. 2,3 mia aktier * 700 =1610 mia dkk Novartis Omsætning 51,6 mia usd =340,6 mia dkk Overskud før skat,renter .. 11,7 mia usd =77,2 mia dkk (22,7 % af oms) Overskud e.skat 24 mia usd (hvoraf ca. 14 mia er ekstraordinære pga divestment af Roche) Markedskap. 2,24 mia aktier * 80 chf * 7,16 = 1283 mia dkk Altså Novartis er 2,4 gange større end Novo målt på omsætning. Novartis er 1,3 gange større end Novo målt på overskud Novartis koster kun 0,8 gange Novo. Novartis er den næststørste pharmavirksomhed i Schweiz, efter Roche. Novartis' produktportefølje er spredt over mange medicinske specialer. Jeg kan tælle 21 produkter med en omsætning mellem 0,5 og 4 mia usd. Plus en hoben med mindre omsætning. Konklusionen er, at vi betaler 50% ekstra for forventningerne til Novo. Og vi har større risiko. Dels ved at Novos produktportefølje er meget mere snæver. Dels ved at Novos monopolprofit er mere sårbar.
  • Qf. produktionen?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Er det en indikator af at Qfuel i skive leverer? Se Webcam 87430_Lquid_transport_Skive_omegn_2.pdf
  • Skal vi frygte den stigende rente?

25
    0 Votes
    25 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lovet jer en video omkring renter og deres indvirkning på aktiemarkedet, og her er den. Her kigger jeg både på noget statistik fra tidligere tider med stigende renter, og jeg kigger på begrebet "inverted yield curve", som faktisk er noget, vi skal frygte langt mere end bare stigende renter, og som vi muligvis er på vej til at opleve snart. På fredag håber jeg at have endnu en video klar om emnet, hvor jeg går meget mere i dybden med renter/aktiemarkeder set over de sidste 50-60 år, og hvor min makker Liam er ved at bearbejde noget rente/aktiemarkeds-data, som jeg aldrig har set præsenteret på denne måde før. Så det kan I godt glæde jer til (håber jeg). Videoen på fredag vil blive på engelsk, og vil komme til at ligge på vores engelske research-kanal her (husk at abonnére) : https://www.youtube.com/.../UCy0K2v6JA0NFLSHQu6RD9nQ/videos Men her er dagens video: https://www.youtube.com/watch?v=8V0pDo-1o60
  • Hexagon Purus har blitt nominert av en ledende og etablert O

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    HPUR: Nominert som leverandør av batteripakker, verdi USD 800m 8:58 Oslo (Infront TDN Direkt): Hexagon Purus har blitt nominert av en ledende og etablert OEM innen kommersielle kjøretøy for levering av batteripakker til serieproduksjon av batterielektriske tunge kjøretøy. Kontrakten har verdi på rundt 800 millioner dollar for den faste perioden i kontrakten fra 2024 til 2027. Det fremgår av en melding fra Hexagon Purus mandag. Kontrakten, som også inkluderer opsjon på forlengelse til 2029, er betinget av endelige forhandlinger av vilkår og betingelser. Kontraktsverdien ventes øke til rundt 1,2 milliarder dollar hvis opsjonen om forlengelse benyttes. Hexagon Purus vil i første omgang levere batteripakkene fra selskapets nye anlegg i Kelowna, Canada.
  • Beregne fair aktiekurs

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Kender I en god hjemmeside til at beregne, hvilken aktiekurs, der er fair for et givent aktieselskab? Ud fra forventet vækst og P/E mv. Hvordan vurderer og beregner I?
  • Malik får ikke forsikringsselskaberne til at gå i panik

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. Stormen Malik kom, så og drog videre. Stormen anrettede en del skader, men de får næppe nogen væsentlig indflydelse på forsikringsselskaberne og dets aktier i dag · "Malik" var den første større storm i en årrække. På en skala fra 1-4 hvor 4 er højest, kategoriserer Met. institut stormen som "2" · Stormen betyder ødelæggelser. Først og fremmest vandskader · "Malik" var mildere end frygtet, og det samlede skadesomfang vil være lille/moderat · Til sammenligning kostede oversvømmelserne i 2011 forsikringsselskaberne i størrelsesorden 5 mia. før genforsikring. Efter genforsikring var omkostningerne små · Det er ikke givet forsikringsselskaberne får brug for genforsikringskortet denne gang. Dertil er skaderne formentlig for små/for få · Efter december stormen 1999, har forsikringsselskaberne ændret praksis. Alle forsikringsselskaberne har genforsikret en enkeltstående skade til maksimalt lidt mere end 100 mio. per hændelse. · December stormen 1999 kostede eksempelvis Topdanmark tæt på et mia. beløb og forårsagede betydelig økonomisk skade · Vinteren har indtil videre været mild, uden frost og meget "forsikringsselskabsvenlig" · Der er stadig Corona og mange har arbejder hjemmefra. Det betyder færre indbrud. · Uden frost er der færre biluheld, og sommerhusejerne vil formentlig, ikke komme til at melde om tøskader i større omfang. Vejret har ikke vekslet mellem frost/tø. · Havde det ikke været for "Malik" kan 1. kvartal gå hen og blive det måske bedste forsikringskvartal i længere tid, hvis februar/marts fortsætter som januar slipper. Forsikringsselskaber er godt dækket af Forsikringsselskaber har lært af fortiden. En enkeltstående skade vælter ikke økonomien. Samtidig var Malik mildere end frygtet. Hvis forsikringsselskabernes aktier kommer under salgspres i dag, skyldes det i det mindste ikke weekendens storm over Danmark.
  • Bavarian Nordic fair value

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Der er mange, som skriver om BAVA; men der er langt mellem regnestykker, som leder frem til en begrundet kurs. Nu forsøger jeg, så må nogle af jer tåle ubehaget ved resultatet. De laver jo ikke systematisk overskud, så en PE-værdi giver ikke mening. Men med god vilje kunne deres årsomsætning sættes til 2 mia kr. Hvis nu driften var mere stabil, så kunne selskabet have en værdi af 2-3 gange årsomsætningen. F.eks. 5 mia kr. Plus rigeligt med penge i banken: 2,6 mia. Uden at medregne fuglene på taget, kunne man sætte værdien af selskabet til 7 mia kr. Fordelt på 70 mio aktier giver den en kurs på 100. Dagskursen er noget højere - endnu da. Men hvilke regnestykker kan begrunde det?
  • Quantafuel

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    DarvinD
    Hvorfor det også er en god ide at have Quantafuel i porteføljen. På den populære måde. Uanset om det er miljø eller forbrugerpres, så får vi øget fokus på plasticgenbrug. Tålmodighed med hastigheden på de 15 minutter. https://www.cnbc.com/2022/01/29/how-the-fossil-fuel-industry-is-pushing-plastics-on-the-world-.html?__source=iosappshare|com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard Der ligger godt nok en rigtig god tråd om QF, men der er alt for langt tilbage. I kan finde den her: https://www.proinvestor.com/boards/99388/Qfuel-potentiale#100528
  • A&O (PE=9-ish) 'har en plan'

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    A&O har idag 9 st B2C-netbutikker. Sandsynligvis er disse nr 10 og 11 (efter at A&O har sat IT-afdelingen på at forbedre EA:s side): https://ny.ea-engros.dk/ https://www.lavprisvaerktoej.dk/ og sandsynligvis er dette nr 12: https://www.lavprisarbejdstoej.dk/ https://whois.domaintools.com/lavprisarbejdstoej.dk Jeg gætter på at A&O kommer at benytte AO for B2B og EA for B2C (og B2B) og at EA:s syv fysiske butiker også kommer at bli pakkeudleveringssteder for alle 12 B2C-netbutikkerne. Svenske grossisten Ahlsell har den løsningen for proffsmagasinet.se. EA:s fysiske butik i Brøndby er kun 2 km fra A&O:s centrallager i Albertslund, så muligvis kommer privatkunder på Sjælland at kunne hente pakkerne indenfor en time (skytteltrafik?). Robotlagret pakker jo indenfor 20 minutter. Jeg forstår slet ikke danske investorers skepsis til A&O Johansen, som (ifølge mig) er "Nordens billigste aktie" og "Amazon på dansk". A&O kan ikke sammenlignes med Solar A/S (som jeg på grund af elektrifiering også liger) og Sanistål (som jeg ikke liger).
  • ETF vs Investeringsforeninger - sikkerhed

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Hvad er risikoen ved at investere i akkumulerende ETF'er, specifikt fra iShares og Lyxor, i forbindelse med aktieudlån? Jeg er blevet fortalt at ETF'er udlåner sine aktier, og man derved ikke er sikret, ved kunkurs af det det firma aktien er udlånt til. Hvorimod man ved de Danske investerngsforeninger altid er sikret. Jeg havde planlagt at købe nogle ETF'er til min ASK, men nu er jeg blevet i tvivl, da jeg ikke vil stå med en risiko, for at kunne miste investeringen på grund af udlånte aktier. Omend risikoen sikkert er lille. Er der nogen som er dybere inde i emnet, og kender noget til den reelle risiko, og om der er noget som jeg har misforstået i denne sammenhæng? Mange tak
  • Netcompany: Stort Insiderkøb er en styrke

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. Netcompany har været på en større kursmæssig rutschetur i år. Det skyldes ikke kun, men også et skuffende årsregnskab og vækstudsigterne for 2022. Et stort insiderkøb fra stifterne viser tillid, men også at investorerne skifter ud i startopstillingen: · Netcompany er faldet med 32,58 % i år jævnfør nedenstående kursudvikling · Det skyldes ikke kun, at investeringsmoden skifter hos investorerne. Fokus på prisfastsættelsen ikke mindst på grund af stigende renter, giver kursfald · Samtidig leverede Netcompany et kvartalsregnskab, som var skuffende. · Ikke mindst i Holland, har Netcompany haft udfordringer med kontrakter med det offentlige · Netcompany er i færd med at integrere et meget stort opkøb af det græske selskab Intrasoft, som på kort sigt gør investorerne lidt forbeholdne. Netcompany er vant til høj men ikke mindst organisk vækst, og integrationen af nye selskab går ikke nødvendigvis altid helt af sig selv og smertefrit. · I går meddelte Netcompany, at 2/3 stiftere havde købte aktier i Netcompany for hver ca. 50 mio. til kurs 484. · På den ene side er det et meget stærkt tillidssignal fra stifterne, som i forvejen fortsat ejer mange aktier, at de køber yderligere op. · Samtidig viser det også, at moden skifter, og at investorerne putter færre IT- og vækstaktier ned i indkøbskurven, og det tilmed til en væsentlig lavere kurs. Aktiehalvering Investorerne tror fortsat på de langsigtede vækstudsigter, men udviklingen siger klart, at det er blevet hverdag igen for Netcompany. Aktien er næsten halveret i forhold til toppen i 2021 Figur 1: Kursudvikling i Netcompany, 2022 Kilde: Nordnet [image: 100530_image001.png]
  • Uforandret rente...så er der rally

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Mon ikke der falder lidt ro på de nervøse markeder nu.. ...FED: OFÖR RÄNTA, MEN SNART DAGS FÖR HÖJNING
  • Apple leverede det gode regnskab investorerne ønskede

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Apple leverede lige nøjagtig det gode regnskab, som investorerne havde brug for ønsket. Når investorerne er forvirrede og nervøse er det vigtigt med en "anfører" som går forrest og viser vejen. Det gjorde Apple - igen · Apple er verdens mest værdifulde selskab målt på markedsværdien som børsnoteret selskab. Mere end 2608 mia. USD er værdien · 2022 er startet aktiemæssigt dårligt og mange teknologiselskaber har fået ørerne i maskinen. Både før og efter regnskaberne · Eksempelvis faldt Tesla i går med 11 % efter deres regnskab onsdag. Selve tallene var fornuftige, men ikke meget prangende. Investorerne er formentlig lidt bange for prisfastsættelsen og skuffede over, at Tesla ikke planlægger nye bilmodeller i år, som kan løfte væksten. Tesla faldet trak andre elbilsaktier ned · Apples leverede en indtjening på 2,10 USD mod forventet 1,89. · I forhold til samme tidspunkt sidste år leverede Apple en indtjeningsvækst på 25 % i det vigtige julesalgskvartal · Apple mærker som alle andre udfordringer med stigende priser og konkurrence om at få de chips, som kan leveres, men Apple kan håndtere det - fornemt Udskilningsløbet kører på højtryk En række vækst- og IT selskaber har fået læsterlige kursklø ikke mindst i USA. Selskaber som Apple og Microsoft har også fået modvinden at mærke, men de leverer meget solide regnskaber, som forhindrer investorerne i investeringsmæssigt at masseudvandre. Udskilningsløbet mellem "spec-tech" - spekulative eller spektakulære aktier og megacap med gode regnskaber kører på højtryk. Selskaber uden en tilstrækkelig driftssikker og overbevisende vækst er i farezonen. Det gælder her og nu bl.a. Cathie Wood og hendes Ark Innovation, som i går fortsatte nedturen, anført at netop det store kursfald i Tesla.
  • Mon ikke Apple redder stemningen imorgen

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Stiger 2% i AH....https://www.marketwatch.com/story/apple-reports-a-parade-of-sales-records-as-earnings-top-30-billion-for-the-first-time-stock-gains-11643319426?mod=home-page
  • Tag med til udbyttefest!

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Lidt af en udmelding oven på de seneste ugers turbulens på det danske aktiemarked. Men ikke desto mindre, i hvertfald i følge torsdagens udgave af Børsen. Hele 100 mia. kr. forventes, at danske børsnoterede virksomheder vil udlodde i den kommende regnskabs- og generalforsamlingsperiode. Jeg vil ikke fokusere på de store selskaber i den anledning. Men på et lille ubetydeligt selskab i smallcap sektionen. Det hedder NTR Holding, og det er b-aktierne, der er noteret på børsen. Der er også en mindre andel a- aktier i selskabet. Den 16/11 2021 indgik NTR B aftale om afhændelse af den eneste aktive del af selskabet, nemlig virksomheden Daniamant, som fremstiller redningsudstyr. NTR fik et godt tilbud og takkede ja. Det betyder, at NTR's nettoegenkapital ender på ca. 130 mio. kr. I forbindelse med offentliggørelsen af Q3 regnskabet den 17/11 2021 meddelte NTR også, at bestyrelsen havde besluttet, at man vil udlodde et udbytte på 30 kr. pr. aktie. Da salget af Daniamant først falder på plads inden udgange af H1 2022, regner jeg ikke med, at udbyttet forfalder i forbindelse med GF den 27/4 2022. Men med et udbytte på 30 kr. vil kursen teoretisk set med udgangspunkt i dagens kurs (og hvis indre værdi dd. er på 52,7 kr.) ende på ca. 17,80 kr. Ganske vist for et selskab uden aktivitet, men delvis med en kontant indre værdi på ca. 22,80 kr. Hertil kommer et ikke udnyttet skatteaktiv på ca. 169 mio. kr. Endelig vil det være ledelsens hensigt at sætte "børsskallen" til salg, hvis det kan lade sig gøre. Det er selvfølgelig svært helt præcist at sætte en slutkurs efter alle disse transaktioner på en NTR aktie, men jeg er ret sikker på, at man får en fornuftig investering ud af køb af aktien. Aktien er desværre ret illikvid, men der skal heller ikke mange aktier til en fornuftig udbyttebetaling. Lad mig slutte af med at fortælle, at jeg har en mindre portion aktier i selskabet, og at jeg ikke er den eneste, der ser muligheder i NTR, for den 10/1 2022 meddelte NTR, at Olav W. Hansen A/S, der er nærtstående til bestyrelsesmedlem i NTR Ole Steffensen, havde købt 12.900 stk. aktier til kurs 50 kr. og dermed en værdi på 645.000 kr.
  • Har FLS fået for mange klø? Det går jo helt godt :)

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    FLS/Sydbank: Foreløbige tal giver tro på høj aktivitet ind i 2022 - NY 13:49 Ingeniørkoncernen FLSmidth har efter alt at dømme oplevet god mineaktivitet i de sidste måneder af 2021, og det kan være fortsat ind i 2022. Det vurderer Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank, efter selskabet har offentliggjort en række foreløbige regnskabstal, der overgår forventningerne. Et højt aktivitetsniveau i minerne har formentlig været årsag til en bedre afslutning på 2021 end forventet, og det giver forhåbninger om, at det høje aktivitetsniveau kan fortsætte ind i 2022, lyder det fra analytikeren. Han fremhæver blandt andet udviklingen i omsætningen, der i fjerde kvartal løb op i cirka 5,1 mia. kr., hvilket bragte årets samlede omsætning op på cirka 17,6 mia. kr. Det er en bid mere end den seneste prognose fra FLSmidth, der forudså en omsætning på 16-17 mia. kr. Årsagen er især, at Capital-forretningen, der omfatter salg af cement- og mineudstyr, har klaret sig bedre end ventet. Det var forventet, at FLSmidths resultater ville lande i den høje ende af prognosen, men omsætningen rammer alligevel et højere niveau end forventet, siger Mikkel Emil Jensen. Overskudsgraden målt på driftsresultatet før amortisering af goodwill, EBITA, landede på 5,9 pct. i 2021. Det er i toppen af FLSmidths seneste prognose, der forudså en EBITA-margin på 5-6 pct. I fjerde kvartal var EBITA-marginen på 6,6 pct. Det er ifølge Mikkel Emil Jensen omkring 10 pct. over markedsforventningerne.