Grønne Aktier — December 2019
-
Ja der er stor forskel i udnyttelsgrad. Og der er stadig rum til at hæve den yderliger omend der er en teoretisk øvrer grænse der stille og roligt kommer nærmere. Men det mest effektive panel behøver ikke være den bedste investering. Den har typisk en højre pris per watt
-
Der er en oversigt her. Scroll lidt ned. Men bemærk det er på celle niveau. Altså R&D. På panel niveau er vi langt lavere.
-
-
Tak for respons Trold og Kongk. Det er klart, at der er en grænse, men jeg mener, at de 20%, man udnytter nu er for lidt, men på den anden side - en benzinmotor bruger jo også meget mere på varme og friktion, end den udnytter. Der tales meget om den begrænsede rækkevidde på El-biler. Jeg blev i sommeren -18 overhalet af en finskregistreret Tesla S, der havde solceller på taget, ude på den fynske motorvej.
-
SunPower (22.8%)
LG (21.7%)
REC Solar (21.7%)
Panasonic (20.3%)
Silfab (20.0%) -
top 5 mest effektive paneler i gennesnit fra de leverandør.
-
Bedste tyndfilm er First Solar som også har 20% paneler på deres Serie 6. Serie 4 panelerne trækker dog ned i snit
-
Så der er faktisk ikike SÅ stor forskel mellem tyndfilm og krystallinekse celler mere som der har været
-
Men ja krystalinske giver højere ydelse per m2. Modsat så giver tyndfilm højre årlig produktion (4-7%) per kw effekt installeret
-
solceller på elbiler er mere gemik end det er økonomisk rentabelt. Med den nye generation af lynladere (350KW) så behøver man snart ikke være nervøs for lange opladnings tider mere. I øvrigt oplader ca 90% af alle elbiler enten derrhjemme eller når man er på arbejde.
-
Og er det derhjemme, så er det nemlig det for ALVOR bliver interessant med et solcelletag på sit hus. Når mine forældre køber el bil i 2022, så får de gratis strøm til den i perioden marts-sep

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind