Bavarian Nordic — Juli 2019
-
Der er ingen data indtil nu, der tyder på, at J&J/BNs vaccine virker længere end Mercks. Dette er kun blevet fremsat som en hypotetisk fordel. Om en eller flere af vaccinerne beskytter hele livet er heller ikke vist, og vil kræve et langtidsstudie på resten af forsøgspersonernes liv (lidt ligesom ved hepatitis A/B). De længste data, som man har, er for Mercks, som har vist effekt efter 2 år: https://www.scientificamerican.com/article/ebola-vaccine-appears-to-provide-long-lasting-protection/
-
J&J/BN er i gang med at udvikle flere Ebola-vacciner. Den, som der er på bordet i nuværende udbrud, og som er længst fremme i udviklingen, er dog kun rettet mod Zaire-arten ligesom Mercks. Den multivalente vaccine, som også er rettet mod de andre arter, er der, så vidt jeg ved, kun prækliniske data fra aber på indtil videre, samt med ingen offentlige planer for kliniske forsøg på nuværende tidspunkt: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29462200
-
Det lader i øvrigt til, at J&J/BNs vaccine endelig kommer til at blive brugt i dette udbrud indenfor den næste uges tid i Uganda, hvor den bliver givet til sundhedspersonale og frontlinjearbejdere som en del af et begrænset klinisk fase 2 forsøg: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04028349
-
Tak for kompetent update @BioBio. At jeg ønsker alt det bedste for patienterne, skal ikke være usagt, men som aktionær, er casen så overhovedet interessant? Jeg tænker, at potentialet er fattige og udsatte patienter i nogle af verdens fattigste lande, hvorfor der måske er mere godhjertethed/ulandsbistand i casen, frem for value til aktionærerne.
-
BioBio - Jeg har kigget på CT, og eneste forsøg, der ikke er completed, er et 5 årigt opfølgningsstudie, der følger deltagere fra tidligere fase 1 og 2 studier. Jeg glemte en detalje i mit skriv ovenfor: De første 2 doser, med først vaccinen fra JnJ og senere Bava´s filo skal følges op et år efter med endnu en filo booster for at være sikker mange år. Jeg mener, det er fra en Bava præsentation, at jeg har det med at deres vaccine dækker flere sygdomme.
-
Janssens del af vaccinen (Ad26) indeholder kun genet fra Zaire-stammen. BNs del indeholder desuden gener for Sudan, Marburg og Tai Forest. For at BNs del af vaccinen skal have en effekt, skal den boostes. I den nuværende 2-delte vaccine gives J&Js vaccinedel først efterfulgt af BNs del. Hermed opnår man med J&Js del en priming af immunforsvaret mod Zaire-stammen, og med BNs en boost af dette respons mod Zaire-stammen (samt en ikke-effektiv priming mod de tre andre virastammer).
-
@Tyndeejner. Det kommercielle potentiale for BN for Ebolavaccinen ligger nok primært i udviklingsmilestones. Vaccinen kan dog samtidig ses som en validering af J&J/BN platformen (Ad26/MVA-BN), der jo også bruges i de andre projekter med Janssen (HPV, HBV, HIV).
-
Undskyld mig pernittengryn, BioBio, men for at være sikker på jeg har fået rigtigt fat i terminologien.. fik du så ikke rodet lidt rundt i primer og boost ifm. hvor mange virastammer dobbelt-regimet virker på (kl. 15:56)? (JNJ er primer og BN det efterfølgende boost (som du skriver) - men det bliver der vist efterfølgende rodet rundt på: "BNs del af vaccinen skal boostes" og "ikke-effektiv priming mod de 3 andre virastammer" (det er vel et ikke-effektivt boost efter "mangelfuldt priming"!))
-
@kkjoel. Ja, du har helt ret. Jeg prøvede at gøre det kortfattet uden, at det blev for indviklet. MVA er kendt for, at hvis den gives først (som prime), skal den efterfølgende boostes. Omvendt er MVA kendt for at give et godt boost, hvis der har været et prime. Janssen har kørt nogle Ebola-forsøg, som har vist, at rækkefølgen mellem Ad26 og MVA-BN er bedst, hvis man starter med Ad26 som prime og MVA-BN som boost. Her giver Ad26 en ordentlig prime for Zaire,men en manglende prime for Marburg osv
-
BioBio - Hvis du slår op på Clinical Trial, skriver Ebola på øverste søgelinie og Bava på næste, får du 11 forsøg, de 10 er færdige, Der står alt om forsøgene fra starten, men jeg har ikke fundet ud af, om man kan finde resultater et eller andet sted. Men der står meget nøje hvad og hvornår de enkelte mediciner gives.
-
Der kom en fin lille ekstra nyhed her https://medwatch.dk/secure/Medicinal___Biotek/article11513746.ece : "DRCongos sundhedsminister går af i protest – kan åbne døren for Bavarians ebolavaccine".
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind